אבחון גרפולוגיה על פי כתב היד הוא אחד האמצעים המשמשים חברות השמה / גיוס כוח אדם / מכוני השמת כוח אדם. בשוק העבודה שיטה זו מקובלת ופופולרית לאבחון אדם על פי כתב ידו. הגרפולוגיה מעניקה לנו חוות דעת תעסוקתית נוספת-תומך החלטה לתהליך המיון והגיוס על כל שלביו, בשלושה מישורים:

  • טבלת תכונות מדורגות של המועמד.
  • ניתוח מילולי של המועמד, הכולל: יחסי אנוש, צורת חשיבה, מוסר עבודה, יכולות מקצועיות וניהוליות בהתאמה לתפקיד מסוים, יושר ודייקנות.
  • חוות דעת השוואתית בין מספר מועמדים.

התאמת סוג חוות הדעת לצרכי המזמין

  • התאמה לפי דרגות ניהול – מנהלים בכירים, מנהלי מחלקות וכדומה.
  • לפי העדפה אינדיבידואלית של מזמין השרות.
  • בדיקת תכונה ספציפית אחת או יותר – למשל לגבי מועמד לדרג ניהולי נמוך, מנהל הכוח אדם מעוניין לדעת רק על היציבות תעסוקתית של המועמד או בדיקת מהימנות הנבדק.
  • אבחון גרפולוגי ראשוני / מורחב / בדיקת מהימנות הנבדק / אבחון מעמיק של המועמד בתוספת דוח יסודי / חוות דעת מעמיקה ומפורטת למנהלים בכירים (דוח מנהלים) / טבלת תכונות כולל חוות דעת מילולית.
  • מידת התאמה לממונה ו/או לצוות הקיים ו/או לתפקיד ו/או לתחום ואופי הפעילות של הארגון בו זמנית.

התנאים הנדרשים למיצוי הכלי הגרפולוגי

  • כתב יד על דף חלק, כחצי דף ועד דף לפחות, כתיבה של על נושא בכתב היד (אסור שיהיה דף שורות מתחת לדף עליו כותבים).
  • מידע או רקע על המועמד – גיל, יד כותבת, חתימה, מצב בריאותי, השכלה, מין, שפת אם והאם הוא מרכיב משקפיים.

למה כדאי להשתמש במבדק גרפולוגי (יתרונות המבדק הגרפולוגי)?

  • משך הבדיקה – הנבדק אינו חייב להקדיש שעות רבות ולעבור סידרת מבחנים שונים.
  • אין צורך להטריח אדם (בפרט אם הוא מנהל בכיר) למקום הבדיקה.
  • גמישות המבדק – היכולת להזמין רק מבחן אחד או לבחון רק תכונה מסוימת. זהו יתרון כאשר מפעל / חברה / ארגון נמצאים בשלב של ארגון מחדש או כאשר עובד מסוים מיצה את עצמו בתפקידו הנוכחי.
  • זמן תגובה – ניתן לקבל תשובה תוך יומיים שלושה.
  • מבחן דינמיות ושינויים – המבחן מאפשר לבדוק את המועמד לא רק בעת הבדיקה אלא ברצף התפתחותי, ולכן מסוגל לאמוד את טווח השינויים בהתנהגותו.
  • מבחן יושר ואמינות – לפי גרסת הגרפולוגים, בתחום זה המבחן שלהם מדויק יותר מאשר מבדקים אחרים הבוחנים תכונות אלה.

מבנה דוח אבחון

  • מבוא הדוח – אבחון גרפולוגי של המועמד… לתפקיד ו/או כפוטנציאל לקידום לתפקיד הבא.
  • הערכה כללית של המועמד ובסופה סיכום ומסקנה ברורה לקבלת החלטה של המגייס.
  • יושר ואמינות, מוטיבציה וחריצות, יכולת ארגון-ניהול, יחסי אנוש ועבודה בצוות, תודעת שרות, מהירות ביצוע, כושר ביטוי ויכולת מכירה, עמידה בלחץ והתמדה, חשיבה ויכולת מקצועית.
  • סיכום – התאמת המועמד לתפקידו המיועד – באיזו רמה, ציון : 1 עד 10, בשלב זה. כיתרון יאמר: …..

כחסרון יאמר: …..

המלצה : פירוט ההמלצה.

  • טבלת הערכה כמותית של אפיונים פסיכולוגיים
  • כללי : גיבוש אישיותי, בטחון עצמי, כושר הסתגלות, עמידה בלחץ.
  • כישורים : רמה שכלית, יכולת ניתוח, יכולת אינטגרציה, מקוריות-יצירתיות, כושר התבטאות.
  • עבודה : מוטיבציה וחריצות, כושר ארגוני, יסודיות-דייקנות, מהירות ביצוע, דבקות במשימה, יכולת ניהול.
  • חברה : חברותיות, כושר שכנוע ומו"מ, נכונות לשרת, עצמאות, סמכותיות.
  • יושר : נכונות לכבד הנחיות, דיסקרטיות, לויאליות למסגרת, עמידה בפני פיתויים, דיווח מידע אמין, נטייה לסיכונים, האם ניתן לסמוך.
  • מתבצע סיכום בעמודות עם ציון רמת ההתאמה לכל פרמטר נבדק / נבחן – התאמה בינונית / ממוצעת / גבוהה והערות מיוחדות לכל פרמטר במידת הצורך. לדוגמא: גיבוש אישיותי – מתוח ומבוקר + מופנם. דוגמא נוספת: סמכותיות – סמכותי אך בלי כריזמה.
  • סיכום : התאמה לתפקיד… .

לסיכום הדוח הערות :

  • אבחון זה נעשה עפ"י בקשת הלקוח ובהסכמת המועמד/ת. ט.ל.ח.
  • אבחון גרפולוגי זה הינו כלי תומך החלטה.
  • ההחלטה על התאמתו/ה של המועמד/ת לארגון ולתפקיד הינה על אחריות המעביד בלבד.

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על:

הילד הרתחן – סיפור עם מוסר השכל

/
היה היה ילד קטן עם אופי רתחני. אבא שלו נתן לו שק עם מסמרים. …

7 טעויות נפוצות בגיוס איש מכירות

/
למה אנשי המכירות שאתה מגייס לא מוכרים? למה נושרים אחרי שלושה חודשי עב…

מתאם שיווק הגדרת תפקיד

/
מנהל השיווק והמכירות הוא אחד מאנשי המפתח בכל ארגון. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הגדרת תפקיד זה ותחומי האחריות שלו, וכן דגשים למילוי התפקיד באופן המיטבי.