הנדסת שיטות – ניתוח ותכנון תחנות ותהליכי עבודה תוך שימוש בכלים הנדסיים המכוונים להשיג מטרות מעשיות
כגון: הגדלת תפוקה, הקטנת עלות, שימוש יעיל במשאבים, חסכון בחומרים, שיפור תנאי עבודה של העובד, הקטנת
המאמץ הנדרש מהעובד.
הגדרה להנדסת שיטות – בדיקה ושיפור שיטות ותהליכי עבודה, קיימים או מתוכננים, במטרה להגביר את
היעילות ובכך להגדיל את פריון הייצור על כל המשתמע מכך.
מטרות עיקריות
- מניעת תנועות ופעולות מיותרות.
- צמצום בטלה של עובדים ומכונות.
- תכנון יעיל של תחנות עבודה.
עקרונות לשיפור התהליך
- ביטול פעולות / המתנות מיותרות.
- איחוד פעולות.
- שינוי סדר הפעולות.
- החלפת פעולות.
- פישוט הפעולות.
- קיצור או ביטול תעבורות.
- הוספת אמצעי וכלי עזר.
- שינוי מס' עובדים.
- שינוי מס' המכונות וסוג המכונה.
- הקטנת אחוז הפגומים (הקטנת פחתים).
שיפור שיטות – מדידת עבודה – שכר עידוד
הנדסת שיטות כוללת שלושה חלקים עיקריים :
- שיפור שיטות – תכנון, ניתוח, שיפור וייעול תהליכי עבודה.
- מדידת עבודה – קביעת תקני זמן ותפוקות לעבודות ותהליכים.
- שכר עידוד – מתן תמריצים לביצועים שמעל התקנים שנקבעו.
לדוגמא פרויקטים שניתן לבצע :
- ניתוח מצב קיים.
- קביעת תקנים (לצורך קביעת יעילות, קביעת שכר, חיזוי). כמה עובדים צריך לביצוע מטלה כזו או אחרת.
- הגברת יעילות ייצור / שרות – ניתוח ושיפור תהליכים.
- הגברת תפוקות הארגון למול תשומות (עבודה ואמצעי ייצור).
- הגברת הפריון, החזר השקעה…
- טיפול בגורם האנושי (היקר ביותר).
- אינטגרציה מערכתית – אדם – מכונה – צוות.
- טיפול בגורם האיכות.
- מענה לצורכי לקוחות.
מדדים – פריון
הדרך לבחון את איכות ביצוע התהליכים בארגון / במפעל תעשה באמצעות קביעת מדדים. ישנם מדדים המתייחסים
להנעת פרויקטים וישנם מדדים המתייחסים להפעלתם השוטפת.
- תפוקה – מתייחס לשווי התפוקה המיוצרת ע"י הארגון כאשר היא יכולה להיות מוצרים, שירותים, ידע וכו'.
- תשומה – מתייחס להוצאה הכספית המושקעת בייצור התפוקה, כאשר היא יכולה להכיל כ"א, הון, חו"ג, ידע וכו'.
- פריון – מדד המבטא יחס בין תפוקה לבין תשומה. מדד זה מאפשר לארגון לקבל החלטה בנוגע למידת רווחיותו. ארגון רווחי יוגדר כארגון שהפריון שלו גדול מ- 1 (תפוקה לחלק לתשומה = פריון).
- זמן – מתייחס למשך ייצור, משך טיפול, משך קבלת שירות.
- עומס – מתייחס למשך הזמן שהעובד עובד ביחס לפרק זמן מוגדר כמו זמן מחזור.
- איכות – מתייחס לאחוז פגומים, מספר החזרים, מספר קריאות שירות.
- עלות – מתייחס לעלות ייצור יח', עיבוד מידע, עלות הפסד מוניטין.
- נצילות מכונה – מתייחס למשך הזמן שהמכונות עובדות ביחס לפרק זמן מוגדר כמו יממה, שנה, זמן מחזור.
- שביעות רצון – מתייחס למספר תלונות בשנה, לקוחות חוזרים, לקוחות נוטשים.
אולי מעניין אותך גם :
שיטות ניהול מתקדמות – להתייעלות ואופטימיזציה של תהליכים