השתתפות במכרזים לעסקים קטנים ובינוניים

מרבית בעלי העסקים אינם משתתפים במכרזים כיוון שאינם יודעים איך לעשות זאת. ה "זכייה במכרזים" אינה מובטחת, אך ההשתתפות בהם פותחת פוטנציאל ענק לעסקים חדשים.

להלן מדריך למתחילים: עסקים קטנים ובינוניים רבים אינם משתתפים במתן "הצעות מחיר", עקב חוסר בידע ומידע מספיקים על קיומם של ההזדמנויות. אחרים נוטים שלא להשתתף כתוצאה מחוסר הכרות עם התחום

ועקב התחושה כי סיכויי הזכייה נמוכים מלכתחילה.

תחילתו של מסע ההשתתפות במכרזים כרוכה בהבנה מהו מכרז, כיצד נוצר, מי יכול להשתתף בו וכיצד מומלץ לעשות זאת.

מכרז מהו?

ההגדרות למושג מכרז רובן דומות בהתייחסותן לעצם היותו של המכרז פנייה פומבית של גורם ציבורי (אשר בדרך כלל מחויב לעשות זאת על פי חוק חובת המכרז) לקבלת הצעות לאספקה או מכירה או ביצוע פרויקט וכדומה. יוזם

המכרז יגדיר מהותו, דרישותיו והדרכים להגשת המכרז בעת פרסום תוכן המכרז או במפרט מורחב.

היכן מקבלים את המידע?

בהגדרה כוללת ניתן לחלק את ה מכרזים לשני סוגים עיקריים:  "מכרזים פומביים" (פתוחים). "מכרזים סגורים".  מכרזים פומביים מפורסמים בדרך כלל בעיתונות יומית, באתר האינטרנט של לשכת הפרסום הממשלתית,

בחוברות למנויים הנמכרות על ידי חברות מסחריות ובמאגרי מידע המתמחים בתחום. מכרזים סגורים נשלחים בדרך כלל לרשימה מצומצמת של ספקים פוטנציאליים, אשר זוהו על ידי יוזם המכרז, או לחלופין הוסמכו או הורשו

ונמצאים ברשימות של מאגר הספקים המורשה לתחום.

כיצד מגיעים למכרזים סגורים?

השתתפות במכרזים סגורים מותנת בקבלת המכרז מהיזם. לצורך כך יש להימנות על רשימת הספקים, שממנה יבחר יוזם המכרז את הספקים אשר ישתתפו במכרז (כ-5 ספקים או יותר). מומלץ

לאתר את הגופים הציבוריים הפוטנציאליים לסוג הפעילות שבו פועל העסק, לאתר את הגורם המטפל ברישום או הסמכת ספקים אצל אותו הגוף, ולהציג את העסק באופן נאות. מספר דוגמאות לגופים ציבוריים הבוחרים ספקים

באמצעות מכרזים :

  • מנה"ר (מנהל הרכש של משרד הביטחון) – ניתן להירשם כספק ביחידת הספקים של המשרד.
  • משרדי ממשלה – אלו, ברובם, מנהלים מאגרי ספקים בהתאם להתמחויות שונות הנדרשות על ידי כל משרד. ניתן לפנות ליחידת האמרכלות או לממונה על המכרזים בכל משרד, לצורך בירור על  אופן הרישום.
  • רשויות מוניציפליות, גופים ציבוריים אחרים או יחידות סמך – בדרך כלל, בכל גוף כזה יש את הממונה על המכרזים או בעל מינוי של יו"ר ועדת מכרזים.

גופי ביצוע – חברות המלוות פרוייקטים עבור היזמים.

האם כדאי להשקיע מאמץ?

בחינת הכדאיות להשתתפות במכרז היא מורכבת. לעסקים קטנים ובינוניים כדאי לבחון מספר דברים בעת ביצוע הצעדים הראשונים בתחום :

אם מדובר ב "מכרז פתוח", הכרוך בתשלום בגין קבלת המפרט – קראו את המפרט לפני קנייתו.

האם אתם אכן מעוניינים להשתתף בו?

האם העסק עומד בכל דרישות הסף למכרז?

האם ביכולתו של העסק לספק מענה מלא לדרישות המכרז?

האם כל המשאבים הנדרשים לביצוע תנאי המכרז נמצאים בהישג יד?

האם העסק יכול לספק את המענה תוך עמידה ברמת איכות מספקת?

האם העסק יכול להתמודד ברמת מחירים תחרותית וכלכלית?

אם התשובות על כל השאלות הללו חיוביות, בצעו בדיקה מעמיקה של כל ההשלכות הנובעות מזכייה במכרז זה, והחלו בהכנת המענה למכרז הבא.

לא זכית במכרז – האם זהו סוף הדרך?

קיבלתם תשובה כי מתחרה אחר זכה במכרז?

בפניכם עומדות האפשרויות הבאות :

הגשת ערעור – זכרו ! צריכה להיות סיבה מספיק טובה להגשת בקשה לדיון חוזר בהצעתכם. אם סיבה מסוג זה אינה קיימת, הצעתכם תידחה שנית נסו לברר מי הזוכה, ולהציע שיתוף פעולה או אספקת שירות כקבלני משנה.

גשו למכרזים נוספים ונסו לזכות בהם.

אולי מעניין אותך גם :

ייעוץ עסקי

ייעוץ ופיתוח עסקי

ייעוץ שיווקי לעסקים

מה מהות העבודה של מנהל שיווק (מה עושה מנהל השיווק)?

לצמוח בתקופה של שפל כלכלי