התקשרו עכשיו!
בלוג - מאמרים, חדשות ועדכונים

הנך כאן:

פגישת ייעוץ ראשונית ללא תשלום הזמן עכשיו!

תן לעסק שלך את הדחיפה שהוא זקוק לה. היועצים שלנו יגיעו אליך לפגישת היכרות ללא התחייבות וללא תשלום. לאחר הפגישה נבנה עבורך תוכנית עבודה מעשית לקידום העסק, כולל הצעת מחיר ולוח זמנים לביצוע.

לתאום פגישה :

המומחה בדרך אליך!

השאר/י כאן את פרטיך ונקבע לך פגישת אבחון ראשונית

ללא תשלום וללא התחייבות!

מהי מערכת לוגיסטית?

מהי לוגיסטיקה?

לוגיסטיקה – אוסף של פעילויות הקשורות זו בזו האחריות למעבר של חומרים ומוצרים מנקודת האספקה של חומרי

הגלם ועד הגעת המוצר הסופי לצרכן (שינוע חוץ פנים ארגוני, שינוע בתוך הארגון, שינוע מתוך הארגון כלפי הלקוח

הסופי). המערכת כוללת את : הספקים, היצרנים, המובילים, המפיצים, הקמעונאים. חלק המערכת שמתייחס

לשלבים שאחרי הייצור נקרא : מערכת ההפצה. בנוסף מעבר חוזר של חומרים כמו למשל חומרים, כמו עודפי

ביקוש, מוצרים לא מתאימים ו/או פגומים ו/או החזרות.

המטרות

  1. מטרת הלוגיסטיקה היא אספקת מוצרים ושירותים במצב שמיש: למקום בו הם נדרשים, במינון המתאים, בעיתוי הנכון ובעלות הנמוכה ביותר, כאשר במונח מוצרים ושירותים נכללות כל התשומות והתפוקות הדרושות: חומרי גלם, אנרגיה, מוצרים בתהליך, אמצעי תובלה, שינוע, אחסנה, חלוקה והפצה, אחזקה, כוח אדם ומוצרים מוגמרים.
  2. לספק לצרכן רמת שירות גבוהה.
  3. להביא למקסימום רווח / מינימום עלויות המערכת. במידה ומבצעים את סעיף 1 ו- 2 אז יביאו ל – 3 את הרווח.

פעילויות והחלטות לוגיסטיות – ייעוץ לוגיסטיקה

תחומי לוגיסטיקה

בתחומי : רכש, ייצור, אחסון, ניהול מלאי, הפצה ופעילויות קשורות. בהתבסס על השירותים המבוצעים בידי אנשי

לוגיסטיקה, ניתן לחלק את תחום הלוגיסטיקה לתחומים הבאים: רכש לוגיסטי, לוגיסטיקת ייצור היא תורת ניהול

החומר והשירותים הנלווים אליו בארגון. הלוגיסטיקה אחראית לספק לליבת הייצור של הארגון את החומר (מלאי

ותשתיות ייצור פיזיות) והשירותים הנלווים אליו באיכות, בכמות, במקום, בזמן ובעלות הנדרשים. לוגיסטיקת

הפצה. לוגיסטיקה לאחר מכירה. לוגיסטיקת סילוק פסולת.

סוגי החלטות לוגיסטיות

סוגי החלטות לוגיסטיות : מדיניות רכש / בחירת ספקים, חוזי אספקה אל מול הספקים. כתוצאה מאלו נוצרת

מדיניות המלאי שננהל. קביעת מדיניות מלאי – הסתכלות כוללת על מגוון מוצרים יחד כמה ואיך? רמות מלאי

ותדירות המשלוחים. קביעת מיקום ומספר מחסנים. מדיניות הפצה – איך? ישירות ללקוח? מה המדיניות?

השפעות נוספות כמו תכן מוצר וטכנולוגית המידע רלוונטי ביותר לקביעת מדיניות המלאי ולעלויות שיגרמו

לאחר מכן.

רמות שונות של החלטות

רמות שונות של החלטות : רמה אסטרטגית טווח ארוך, רמה טקטית טווח ביניים, רמה אופרטיבית טווח קצר.

לא כל ההחלטות באותה רמה, ואי לכך לא יתקבלו באותה תדירות. רמה טקטית – שינוי כל כמה חודשים,

לדוגמא : יכול להיות כהעברת קו ייצור מאתר אחד לאתר אחר (תלוי במורכבות, יכול להיחשב גם ברמה

אסטרטגית).

הקשיים בהשגת המטרות

הקשיים בהשגת המטרות : השגת אופטימום מקומי אינה מבטיחה אופטימום כללי (גלובלי) למערכת. בפרט

אופטימום סידרתי אינו מבטיח אופטימום גלובלי. ככל שיש יותר מקבלי החלטות, מכמה ארגונים, בעלי

אינטרסים מנוגדים (אפילו באותו ארגון) או שאינם רואים את התמונה המלאה כל אלו מגבירים את הקושי

להשגת אופטימום גלובלי.

מדוע קשה להשיג אופטימיזציה גלובלית?

מדוע קשה להשיג אופטימיזציה גלובלית? המערכת הלוגיסטית מאוד מורכבת – כוללת הרבה פרטים :

תאריכים, זמנים, מיקומים, כמויות, עלויות, קיבולות. המערכת הלוגיסטית מאוד דינמית – קיימות השפעות

של חלקים של המערכת על חלקים אחרים שלה. המערכת הלוגיסטית משתנה כל הזמן (ולאורך זמן).

ישנן מטרות מנוגדות בתוך המערכת.

מורכבות לוגיסטית

מורכבות לוגיסטית : יצור במספר מפעלים הממוקמים ביבשות שונות. העברת החלקים למס' מרכזים בהם

מרכיבים את המוצר (למשל: בדרום מזרח אסיה). הפצת המוצר הסופי למאות מיקומים בכל רחבי העולם,

בהם מתרחש הביקוש (הפצה בדר"כ לא ישירה אלא באמצעות מחסנים / מרכזי הפצה / קמעונאים. תוצאה :

ייתכנו עשרות אלפי ניתובים שונים (הניתוב מהתחלה עד היעד הסופי ללקוח יכול להגיע לעשרות אלפי

אפשרויות שונות. עבור קומבינציה של לקוח סופי ומוצר מסוים יש לקבוע את נתיב הייצור וההפצה).

מטרות מנוגדות בתוך המערכת

מטרות מנוגדות בתוך המערכת : ספקים / יצרנים – שונות בהזמנות וכמות בהזמנה (יצרן מיצר מנה קטנה

בכדי לא לשמור על מלאי ואילו ספק להיפך), זמנים קבועים לעומת בדיוק בזמן. יצרנים מול מנהלי מרכזים

לוגיסטיים – הרבה הזמנות קטנות והרבה התעסקות במקום לקבל הזמנות גדולות בפעם אחת. מנהלי

מרכזיים לוגיסטיים למול לקוחות – קונפליקט לגבי מגוון המוצרים בזמן – גורר שמירה של הרבה יותר

מלאי למנהלי מרכזים.

סקר חברות בעלות שרשראות האספקה היעילות ביותר – מומחה לוגיסטיקה

חברת Wal Mart – במשך 10 שנים שינתה את פניה ע"י שינוי במדיניות הלוגיסטית שלה. המכירות שלה הן הגבוהות ביותר למ"ר, תחלופת המלאי הגבוהה ביותר ורווח תפעולי הגבוה ביותר מבין הרשתות הקמעונאיות.

החברה השתמשה במדיניות EDLPEvery Day Low Price ללא מבצעים וללא תנודות יזומות במחיר שמביאות לשונות בביקוש ובפעילות השרשרת. לא בהכרח שיש לכך הצדקה כלכלית.

חברת מחשבי Dell – הכפילה מכירות ורווחים במאות אחוזים בזכות : מודל השיווק הישיר. שימוש באסטרטגית "ייצור להזמנה" (לא למלאי). בנוסף דאגו לכך שכל המרכיבים יהיו קיימים במלאי, תידרש רק הרכבה ע"פ דרישת הלקוח.

מה חדש בתחום הלוגיסטיקה?

  • העולם משתנה שיטות שהיו טובות בעבר צריכות לעבור עדכון.
  • תחרות גלובלית הולכת וגדלה.
  • חיי מדף קצרים.
  • כניסת טכנולוגיות חדשות.
  • צרכנים חכמים, תובעניים, בעלי אינפורמציה.
  • אינטרנט ומחסר אלקטרוני המשפר ומגדיל את היקפי ההזמנות מיום ליום.
  • זמינות של כמויות עצומות של נתונים (big data).
  • כבר טיפלנו בהורדת רמות המלאי, שיפור איכות המוצר, הכנסת שיטות ייצור חדשות מהירות בכמויות גדולות (מגמות בעבר, נושאים שטופלו בעבר היום הם כבר חלק סטנדרטי בכל החברות המובילות. אלו שיפורים מקומיים שטופלו בצורה טובה).

השלב הבא – טיפול במערכת כמכלול לוגיסטי

החידוש בתחום הלוגיסטיקה הינו הסתכלות במכלול. קיים צורך לעבור מטיפולים מקומיים לטיפול במערכת במכלול,

ובקשרים שבין חלקיה. "המקור הבא להשגת יתרון תחרותי הוא בתחום הלוגיסטיקה, שם יש הזדמנויות עצומות".

קלאוס ינסן SAP : "ארגונים שלא ייעלו את שרשרת האספקה לא יעמדו בתחרות". יחד עם זאת הסתכלות על

המערך הלוגיסטי כמקשה אחת זה מורכב מדי. צריך לפרק אותה לחלקים אך לנסות לא לפגוע בקשרים. ברמה

הקונספטואלית תהיה הסתכלות כוללת ברמה הטכנית נפרק את המערכת למרכיבים. איך לבצע זאת? באילו

חלקים כך שלא לפגוע בקשרים? זהו האתגר.

אסטרטגיות לוגיסטיות – אסטרטגיה לוגיסטית

השיטות האסטרטגיות הלוגיסטיות מתבססות על שני עקרונות עיקריים : אופטימיזציה גלובלית Mast Have.

ניהול אי הוודאות. האם חיזוי יכול לעזור? יכול להפחית את אי-הוודאות.

אי הוודאות מקשה על ההסתכלות כמכלול ועל אופטימיזציה הגלובלית.

הקושי של אי הוודאות – ייעוץ לוגיסטי

התאמה של ההיצע לביקוש היא משימה קשה. חיזוי לא פותר את הבעיה. רמות המלאי והחוסר בדר"כ משתנות מאוד

לאורך שרשרת האספקה. האי וודאות לא רק בקצה – בביקוש אלא גם באמצע השרשרת בזמני אספקה, תעבורה,

אסונות טבע, שביתת עובדים ועוד. אחד הפתרונות למצבים שכאלה הינו : מתן תגובה מהירה לשינויים פתאומיים.

כמו כן צמצום אי-הוודאות באמצעות איחוד סיכונים.

בביקוש הוא לא מקור אי הוודאות היחידי : זמני אספקה / זמינות חלקים. זמני תעבורה. אסונות טבע. כיצד נתמודד

עם אי הוודאות? פיתוח אסטרטגיות שנועדו לייעל את הפונקציה הלוגיסטית, בהינתן אי הוודאות (ובמידת האפשר

לצמצם אותה).

אסטרטגיות נוספות

  • איחוד סיכונים.
  • תכן ללוגיסטיקה.
  • ניהול מלאי ע"י ספקים (VMI – Vendor Managed Inventory). המלאי מנוהל על ידי הספק אצל הקמעונאי כמו מוצרי קולה בסופר. קוקה קולה אחראית על המלאי עצמו בסופר – כביכול מעביר את האי וודאות לספק אבל קוקה קולה יכול לבצע אינטגרציה של מספר סופרים ולבצע הזמנות בזמנים וכמויות טובים יותר וכו'.
  • חוזי אספקה ארוכי טווח – השגת תנאים טובים יותר ושיפור ביצועים.
  • שותפויות עסקיות.
  • תיאום בין מרכיבי השרשרת ע"י הגדרת מערכת תמריצים – תיאום מפחית את ניגוד האינטרסים על ידי מערכת תמריצים.
  • שיתוף מידע.
  • מיקור חוץ – בנוי גם על איחוד סיכונים.
  • פיזור סיכונים – לעומת איחוד סיכונים, עבודה עם מספר ספקים במקום ספק יחיד, מספר מרכזי ייצור במקום מרכז יחיד. התמודדות עם מצבי טבע קיצון אפשריים.

אולי יעניין אותך גם :

ייעוץ ארגוני חברות

מצויינות בייצור

ניהול התפעול, הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה

ייעוץ בהנדסת תעשייה וניהול

תכנון והקמת מפעלים ומחסנים

ניהול שרשרת האספקה

ניהול שרשרת האספקה – שירותי ייעול ושיפור תהליכי לוגיסטיקה ותפעול

פתרונות ניהול מתקדמים לעסקים קטנים ובינוניים

שתפו את הפוסט

Call Now Button