בלוג - מאמרים, חדשות ועדכונים

הנך כאן:

פגישת ייעוץ ראשונית ללא תשלום הזמן עכשיו!

תן לעסק שלך את הדחיפה שהוא זקוק לה. היועצים שלנו יגיעו אליך לפגישת היכרות ללא התחייבות וללא תשלום. לאחר הפגישה נבנה עבורך תוכנית עבודה מעשית לקידום העסק, כולל הצעת מחיר ולוח זמנים לביצוע.

לתאום פגישה :

המומחה בדרך אליך!

השאר/י כאן את פרטיך ונקבע לך פגישת אבחון ראשונית

ללא תשלום וללא התחייבות!

איך דרישות המצב משפיעות על סגנון הניהול?

ניהול בסגנון, אנו מנתחים את דרישות מרכיבי המצב כדי לאבחן אילו סגנונות ניהול דורש כל אחד מהם מהמנהל.

מידת האפקטיביות של "סגנונות הניהול" תלויה במצב בו משתמשים בהם. פרושו של דבר, שהמצב דורש "ניהול

בסגנון", או בסגנונות מסוימים ולא באחרים.

את המצב נאבחן בעזרת 5 מרכיבים ה"מכסים" את ההיבטים החשובים בארגון. לגבי כל אחד מהמרכיבים נשאל :

איזה סגנון ניהולי או אילו סגנונות ניהוליים דורש מרכיב המצב?

וכך נאפיין את 5 ממרכיבי המצב על ידי סגנונות הניהול המתאימים להם. 5 מרכיבי המצב הם :

  • ממונה – ציפיות וסגנון. עמיתים – ציפיות וסגנון. כפופים – ציפיות וסגנון. אופי העבודה. רוח הארגון – מטרות, פילוסופיה, נורמות, תרבות ומסורת.

אופי העבודה – אופי עבודה

אופי העבודה – מוגדר על פי הדרך או הדרכים בהן ניתן לבצע את העבודה ולהשיג אפקטיביות ניהולית, כלומר,

להגיע לתפוקות הנדרשות, אופי העבודה של הכפופים דורש מהמנהל להתנהג בדרך כלל בצרוף של כמה סגנונות

ניהול. עם זאת המנהל יכול לשלוט בדרך ביצוע העבודה על ידי הכפופים ויכול לשנותה, כך שתתאים לסגנון ניהול

מסוים. לעומת זאת, הדרך לביצוע משימה יכולה לחייב עבודה בלחץ זמן, מאמץ פיזי והסתכנות, הכוונה תכופה

ע"י המנהל כיוון שהכפופים יודעים הרבה פחות ממנו על המשימה וכיו"ב. במקרה כזה אופי העבודה דורש בברור

סגנון ניהול תובע (למשל: ניהוג יחידה בקרב).

רוח הארגון

רוח הארגון – כוללת את הציפיות, ההנחיות והנורמות הבלתי כתובות המקובלות באירגון, לכל אלה ניתן היה לקרות

מלבד "רוח האירגון" גם "אקלים ארגוני", "אוירת האירגון", "תרבות האירגון", "ערכים עליונים של האירגון", וכו'. רוח

האירגון היא הקשה ביותר לשינוי, בעיקר בגלל ההיסטוריה (הארוכה בדרך כלל) והשפעותיה של ציפיות הכפיפים.

הווה אומר, המרכיב השני של האירגון כולל את אותן ציפיות, הנחיות ונורמות בלתי כתובות המקובלות באירגון

ומשפיעות על דרכי ההתנהגות של העובדים באירגון.

דוגמא למענה של הנהלת מפעל להצעה לבצע שינויים בארגון: "עקרונית אתה צודק, אבל אצלנו עושים את זה

אחרת".

תשובה כזו של אירגון כלשהו, מצביעה על קיומה של רוח האירגון בעלת דרישות ברורות שיש להביא בחשבון.

ציפיות הממונים

ציפיות הממונה – מציבות באופן ישיר דרישות לגבי הסגנון הניהולי של המנהל כלפי כפופיו, ואילו סגנון הממונה עושה

זאת באופן עקיף. עם זאת הכרת סגנון הממונה יכול לעזור למנהל באיבחון סוג הקשר שיהיה בינו ובין הממונה. מרכיב

"הממונה" חשוב במיוחד כאשר המנהל עובד עימו בצמידות. את ציפיות הממונה קשה בד"כ לשנות (בעיקר אם

ציפיותיו נוקשות) וברור שקשה עוד יותר לשנות את סגנונו.

העמיתים

לעמיתים כמו לממונה, ציפיות לגבי "התנהגות המנהל" אשר מורות ישירות על הסגנונות הנדרשים לדעתם ממנו.

כמו כן יש לעמיתים סגנונות ניהול שהבנתם, כמו הבנת סגנון הממונה, יכולה לתרום למנהל במגעו עמם.

מרכיב העמיתים חשוב עבור המנהל כאשר עבודתו תלויה בתוצאות קשרי הגומלין התכופים שיש לו עם העמיתים

(לדוגמא: צוותי תמיכה, משא ומתן על משאבים, דרישות לתיאומים, התייעצות וכו').

כפופים

כאשר אנחנו מדברים על הציפיות שיש לכפופים ביחס ל "התנהגותו של המנהל", כדאי להבחין בין הציפיות שיש

לכפופים כקבוצה ובין הציפיות שיש לכל אחד מהם באופן אישי.

הציפיות האישיות המציבות דרישות להתנהגות בסגנון ניהול מתאים הן אלו של הכפופים הבאים עימו במגע קרוב

ותכוף, ובד"כ אלה הם הכפופים "המיידיים של המנהל.

חשיבותן של הציפיות שיש לכפופים כקבוצה עולה ככל שיש הסכמה רבה יותר בין הכפופים, לגבי הציפיות (לדוגמא:

כפופיו של מנהל עבודה תובע מצפים ממנו לשתפם בקביעת חלוקת העבודה למשל, כלומר, להיות יותר משלב.

כל עוד הציפיות היו רק של חלק קטן מהעובדים ניתן היה להתעלם מהן. כאשר רוב העובדים הגיעו להסכמה

לגבי ציפייה זו, הוא נאלץ להתחשב בהם).

לכפופים, כמו לממונה ולעמיתים, יש סגנון בו הם מתנהגים. חשוב שהמנהל יכיר את סגנונם של הכפופים המיידיים

שלו, כיוון שהכרת סגנונם יכולה לכוון אותו בבחירת הדרכים הטובות ביותר להפעיל ולנהל אותם.

ציפיות אישיות – ציפיות קבוצתיות – ציפייה קבוצה

בציפיות הכפופים אנו מבחינים בין ציפיות אישיות (אלו של הכפופים המיידיים) ובין ציפיות קבוצתיות (הציפיות שיש

לכפיפים כקבוצה). ציפיות הכפופים (אישיות וקבוצתיות) חשובות במיוחד בכניסה לתפקיד. סגנון הכפיפים המיידיים

חשוב למנהל כדי לדעת כיצד כדאי לו להפעילם.

שינוי מרכיבי המצב – דירוג המרכיבים

ניתן לדרג את המרכיבים על פי המידה בה קל לשנות אותם. הדרוג המוצע מתקיים ברוב האירגונים, אך יתכנו כמובן

מקרים בהם הדרוג שונה. בדרך כלל הדרוג הוא:

  • כפופים – הכי קל לשנות.
  • אופי העבודה.
  • עמיתים.
  • ממונה.
  • רוח הארגון – הכי קשה לשנות.

מידת קלות השינוי מוביל אותנו הישר ל "מיומנויות הניהול" אשר אחת מהן היא – יכולת לשנות מצב.

אולי מעניין אותך גם :

מיומנויות ניהול

סגנונות ניהול

אפקטיביות ניהולית – אפקטיביות ארגונית

פיתוח ארגוני / תרבות ארגונית / נורמות / שינוי ארגוני – מהם?

מהו מנהל טוב?

יועץ ארגוני

סגנונות ניהול – מנהיגות מתגמלת יצירתית ומעצבת

האם קיים סגנון מנהיגות מיטבי שעשוי להוביל ארגונים להצלחה?

שתפו את הפוסט

Call Now Button