ההחלטה להפוך לעצמאי היא החלטה כבדת משקל, בדרך לשינוי משמעותי בחיים. 10 דברים שחשוב לדעת בטרם מחליטים להתנסות בהקמת עסק
חדש או להפוך ל עצמאי (הרפתקת העסקים) :
איסוף נתונים
ככל שתכירו לעומק את אופי השוק, המוצר עצמו והתנהגות הצרכנים, תוכלו לתכנן טוב יותר את אופי העסק וצרכיו. חשוב לבצע חקר שוק ולהסיק את
המסקנות לגבי קהל היעד והרגלי הצריכה שלו, מתחרים פוטנציאליים ומחזור עסקי צפוי. בחינת המאפיינים המקצועיים, בשלבים השונים של הקמת
העסק, החל משאלת מיקומו וכלה באפיקי הפרסום, יכולים לקבוע את הצלחת העסק.
הגדרת העסק
כדי לקבוע מלכתחילה האם להתארגן כעצמאיים או חברה בע"מ. יש לבצע בדיקה מעמיקה ליתרונות אל מול חסרונות בכל סוג של התארגנות ומה
המשמעויות הניהוליות כספיות הנדרשות בכל ערוץ התנהלות.
ניהול חשבונות
יש לבדוק מערכת הספרים הנדרשת על פי הוראת ניהול ספרים של מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. יש למנות מנהל חשבונות / יועץ מס לצורך קבלת
שירותים שוטפים של ניהול חשבונות וייעוץ שוטף, בהמשך, חשוב לבנות תקציב משוער למימון העסק, הכולל את ההשקעות הראשוניות במקום בו
יפעל העסק, שיווק – פרסום – יחסי ציבור, מכירות, כוח אדם, ציוד – טכנולוגיה, ייבוא, מלאי ותפעול העסק בששה עד שנים עשר החודשים הראשוניים
לחיי העסק החדש.
מימון
מחסור בהון עצמי והלוואות בלתי מבוקרות עלולות להוביל את העסק לכישלון. לכן, אם ניתן, עדיף לעמוד בתכנון התקציב ממקורות עצמיים. על פי
התוכנית העסקית, יש לבחור בהתאם לצרכי העסק את המימון הדרוש: לזמן קצר, בינוני או ארוך. קיימים מספר מקורות לאשראי זול יחסית – קרנות
המעודדות יוזמות עסקיות.
רישיון ורישום העסק
יש לבדוק במוסדות – עירייה, מחלקת רישוי עסקים, אם סוג העסק מחייב רישיון הפעלה ולבדוק אם המקום שנבחר עומד בתנאים לקבלת הרישיון. לפני
תחילת הפעילות, בעת רישום העסק אצל שלטונות המס, יש לוודא:
- פתיחת תיק עוסק מורשה במס ערך מוסף.
- פתיחת תיק במס הכנסה.
- הודעה על שינוי סוג במוסד לביטוח לאומי.
- הדפסת פנקסי קבלות, חשבוניות, הזמנות וכו' ו/או בחינה והתחלת עבודה בתוכנה מתאימה לניהול עסק המוכרת ומאושרת ע"י רשויות המס.
שירותי ייעוץ וספקים
בחירת הספקים הנכונים חשובה ביותר ומאפשרת למכור את המלאי במחיר תחרותי נמוך ועדיין להרוויח. ספקים יכולים לסייע גם בתזרים המזומנים.
שירותי ייעוץ לא ניתן להעריך בכסף. יועץ טוב יכול לסייע במניעת נזקים, ניהול נבון ונכון יותר ולתת כלים לקידום העסק. ההתקשרות צריכה להיעשות
על פי ההתרשמות האישית ולאו דווקא על פי המחיר. לעיתים מחיר נמוך עלול לעלות ביוקר.
ניהול עסק
ניהול נכון הוא תנאי הכרחי להצלחת עסק חדש. בתהליך קבלת החלטות כדאי לנקוט זהירות ולהסתמך על נתונים מספריים. החלטות הרפתקניות רצוי
לדחות בשלב הראשוני ולהיעזר בייעוץ מקצועי. מומלץ לקחת מנטור מקצועי מנוסה בניהול עסקים שיספק את הכלים הראשוניים לניהול תקין.
נורות אזהרה לזיהוי בעיות
בזמן הפעילות חשוב לזהות בעיות שעלולות לפגוע בתפעול העסק:
- ערך המלאי או עבודות בביצוע – פרויקטים בביצוע, קטן מסכום התקבולים (צ'קים דחויים) שניתנו וטרם הגיע מועד פירעונם.
- הוצאות המימון עולות על 4% ממחזור הפעילות השוטף.
- קבלת עבודות או מכירת מוצרים במחירי הפסד, רק על מנת ל"עזור" ל תזרים להיות חיובי.
- הצורך בדחיית תשלומים לספקים, לעובדים או לרשויות המס, הוא סימן מובהק לבעיה ב תזרים המזומנים של העסק.
תדמית
התדמית הנוצרת לעסק עצמאי בתחילת פעילותו תלווה אותו, לטוב או לרע, זמן רב, לכן חשוב לבנות תדמית חיובית בעיני הלקוחות והספקים, החל
בקשר הראשון. צוות מקצועי ואמין, הקשוב ללקוחות ומספק תשומת לב אמיתית ורמת שירות גבוהה, הוא המינימום הנדרש מעסק חדש.
ללמוד מטעויות
כישלון העסק נגרם רק לעיתים רחוקות כתוצאה מגורמים שאינם בשליטתך, דוגמת מלחמה, אסון טבע, כוחות השווק גלובליזציה וכדומה. לרוב, הסיבות
העיקריות לכישלון הן ניהול לקוי, איסוף נתונים שגוי, קבלת ייעוץ מוטעה, מחסון בהון עצמי והשקעות לא מבוקרות. מציאת היתרון ביחסי והבלטתו על
סמך איסוף נתונים עשוי לעזור לך רבות בהמשך הדרך. חכם לומד מטעויות של אחרים.
אולי יעניין אותך גם :
פגישת ייעוץ ראשונית ללא תשלום – הזמן עכשיו