עקרונות בקרת איכות כוללנית ה- TQC (Total Quality Control)

  • זהו תהליך רב-תחומי בארגון במעורבות כל הגורמים.
  • האיכות מוגדרת ומוכתבת ע"י הלקוח.
  • עלויות האיכות והייצור בשיתוף פעולה, ככל שנשקיע באיכות נצמצם עלויות.
  • נדרשת התלהבות אישית וקבוצתית.
  • האיכות היא דרך לנהל ולשדר הדגשה מתמדת וקשיחה על איכות באמצעות מנהיגות הדרג הניהולי.
  • איכות וחדשנות יכולים לפעול במקביל בפיתוח מוצרים.
  • כתפיסת עולם, על כל ההנהלה להיות מעורבת באיכות ולא רק המומחים לכך (סגל אבטחת האיכות).
  • מחייבת שיפור מתמיד וניצול טכנולוגיות קיימות וחדישות.
  • הדרך היעילה ביותר הביבט עלות / תועלת והמחייבת ההשקעות הנמוכות ביותר להשגת יעילות – ממומשת גם אצל לקוחות וגם אצל ספקים.

גישות לאיכות

  • גישת פיליפ ב. קרוסבי לאיכות

ההנהלה הבכירה חייבת לכלול את עלויות האיכות כחלק מהמערכת הכלכלית של הארגון. ארבעת האמיתות של האיכות:

  • איכות היא התאמה לדרישות: "הדרישות הנן מה שהלקוח קבע והתכוון אליו". דרישות = תקן, מפרט או שרטוט, הוראות בחינה.
  • האיכות נובעת ממניעה: יש הזדמנויות רבות לתיקון בעיות במערכת.
  • המדד לאיכות הוא אפס ליקויים.
  • מדידת האיכות הוא המחיר לחוסר התאמה לדרישות: נדרשת מדידת איכות כדי לעורר תשומת לב הנהלה.

השלבים לניהול איכות עפ"י קרוסבי

  • מחויבות הנהלה.
  • מדידת איכות.
  • הערכת עלויות איכות.
  • מודעות לאיכות.
  • פעולות תיקון.
  • צוות היגוי לתוכנית אפס ליקויים.
  • הדרכת מנהלים.
  • יום אפס ליקויים.
  • הצבת יעדים.
  • הסרת הסיבות לטעויות – מניעה.
  • הכרה.
  • ועדות איכות.
  • עשה זאת שוב.
  • גישת ד"ר גוזף אם ג'וראן לאיכות

איכות = התאמה לשימוש. התאמה לשימוש ע"י: איכות התיכון ואיכות התאמה. באמצעות: תכנון לאיכות, בקרת איכות ושיפור לאיכות.

עקרונות ג'וראן להצלחה

  • על ההנהלה הבכירה להקדיש זמן ומשאבים להצלחה – על המנכ"לים להשתתף בועדת ההיגוי לאיכות.
  • יש להכיל יעדי איכות ייחודיים בתוכנית העסקית אשר יכללו:
  • ההליכים והשיטות למדוד תוצאות איכות יחסית ליעדים.
  • בחינת התוצאות לעומת היעדים.
  • תגמול להישגי איכות מרשימים.
  • יש להטיל את האחריות לשיפורים על יחידים.
  • יש להדריך אנשים לניהול ושיפור איכות.
  • יש להאציל סמכויות לעובדים כדי שישתתפו בתהליך השיפור.
  • גישת אדוארד דמינג לאיכות

14 המחויבויות האיכות של ההנהלה. שבעת המחלות הממאירות שעל ההנהלה לרפא. קבע את עיקרון הגישה לשיפור המחייבת ב 85% את ההנהלה (המערכת) לעומת ב – 15% את העובדים. פילוסופיה ממוקדת בפרטים כחלק ממערכת והתייחסות לאנשים כשותפים, לקוחות ושכנים.

14 העקרונות של דמינג להצלחה

  • יצר דבקות במטרה.
  • בצע אמץ התנהגות / פילוסופיה חדשה.
  • הפסק תלות בבחינה להשגת איכות.
  • הפסק עבודה עם ספקים על בסיס מחיר בלבד.
  • שפר באופן מתמיד מערכות ייצור ושרות.
  • הדרך עובדים במקום עבודתם.
  • עצב מנהיגות.
  • סלק פחד.
  • הסר מחיצות בין מחלקות.
  • המנע מסיסמאות.
  • הימנע ממכסות, יעדים ונורמות כמותיות.
  • עודד גאוות העובד.
  • הנהג תכנית נועזת להשכלה ושיפור עצמי.
  • צרף את כל הארגון למימוש השינוי.

מעגל האיכות של דמינג

מודל ניהול האיכות הבסיסי – מעגל דמינג PDCA.

  • תכנן (Plan) – אתר תהליכים קריטיים, אסוף מידע, קבע תכניות שיפור.
  • בצע (Do) – יישם את השיפור.
  • בדוק (Check) – הערך את התוצאות בפועל, השווה לתכנון.
  • פעל לשיפור (To improve) – שפר, הטמע שינויים.
  • גישת ד"ר קורא אישיאווה לאיכות

מימוש בקרת האיכות היא לפתח, לתכנן, לייצר ולספק שרות למוצר שהוא הכלכלי ביותר, השימושי ביותר ותמיד לשביעות רצון הלקוח. יזם את התפיסה היפנית של ה TQC- CWQC – Company wide quality control.

המרכיב היסודי להצלחה – מהפכה בחשיבה ניהולית.

עיקרי ה – CWQC

  • יתר חינוך והדרכה בבקרת איכות.
  • פעילות חוגי האיכות מהווה רק 20% מה CWQC.
  • השתתפות כל חברי הארגון.
  • יישום סקרי איכות.
  • שימוש בשבעת הכלים ובשיטות סטטיסטיות.
  • קידום פעילויות האיכות ברמה לאומית.