קאיזן שיטת ניהול כדרך חיים

כל ארגון באשר הוא, ללא קשר לעוצמתו הכלכלית ולסוג פעילותו, חייב לגבש אסטרטגיה מובנית המושתת הן על אופי והן על ראייה ראייה ארוכת טווח.

אסטרטגיה המדגישה צורך בשינוי מתמיד בתהליכי הארגון שאותה חייב לאמץ לעצמו כל ארגון השואף לשמור על כושר התחרות שלו ולשפרו. שיטת הקאיזן ובתפוקה. "קאיזן" שם זה מורכב משתי מילים יפניות, שמשמעותה לפרק ולבצע שינוי הקטנת זמן מחזור למוצר או לפרוייקט. שיפור תהליך בשיטה זו במוצע ע"י צוות מאנשי הארגון ולקוח חיצוני לתהליך (ספק משנה וכו' לדוגמא).

בתחילת התהליך מנתחת הקבוצה תהליך מרכזי נבחר ומציבה יעד כמותי ומדיד לשיפורו. יעד זה בתוספת הצגת נתוני מצב קיים בפני ההנהלה במסמך  – לשם קבלת "מנדט" להמשך התהליך בחלק הבא.
לאחר האישור על ידי ההנהלה, מתכנסת הקבוצה  לחלקו השני של התהליך, הוא הקאיזן עצמו,  מטרת הקבוצה בשלב זה היא להחליט על הפתרון, על ידי קביעת תהליך חדש, תוך עמידה מלאה ביעדים שקיבלו את אשור ההנהלה ושנקבעו בשלב הקודם.
ההסתייעות הבלתי אמצעית בעובדים יוצרת הזדהות גבוהה עם השיטה, מאחר שהם רואים בה הזדמנות למימוש עצמי ולהתקדמות בחברה. ארגונים בהם יושמה השיטה, מדווחים על עלייה משמעותית  בשביעות הרצון של העובדים, הנובעת בין היתר בשיתוף אמיתי של הסגל בכל הדרגים. שיתוף זה נותן בידם את ההזדמנות לתרום מניסיונם, לקחת חלק פעיל בתהליך השינוי ולהשפיע בכל שלבי הפתרון החדש.
הצוות חושב ופועל ברוח ובגישת הקאיזן:
  • שכח מחשיבה מקובעת.
  • חשוב כיצד אפשר לבצע, ולא מדוע אי אפשר.
  • אל תנסה לתרץ, בדוק כיצד אפשר להתקדם באופן מעשי.
  • אל תחפש שלמות. בצע את מה שניתן לביצוע עכשיו, גם אם המדובר ב-50% בלבד מהמטרה.
  • תקן מיד כל טעות אם עשית כזו.
  • אל תבזבז כסף בקאיזן, השתמש ביצירתיות.
  • היצירתיות פורצת כאשר היא נתקלת בקשיים.
  • שאל "למה?" שוב ושוב, חפש את התשובות מהשורש.
  • העדף יצירתיות הקבוצה על פני ידע העובד הבודד.
  • לרעיונות הקאיזן אין גבולות.
שיטת הקאיזן שואבת את כוחה בפשטותה בניצול פוטנציאל הידע הקיים בתוך הארגון, בדינמיקה הנבנית בעבודת הצוות ובמחויבות של הארגון, מההנהלה ועד אחרון העובדים, להצלחה. 
0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.