Outsourcing – עסק שפועל בסביבה תחרותית – וזוהי כמובן המציאות עבור מרבית העסקים בימינו – נדרש
להתנהל באופן יעיל במיוחד על-מנת לשגשג לאורך זמן. במצב שכזה העברת פעילויות שבהן אין לעסק יתרון
מיוחד לגורמים חיצוניים, כלומר מיקור חוץ (Outsourcing), היא קונספט מתבקש, ואכן יותר ויותר עסקים בוחרים
להעביר יותר ויותר תחומי פעילות לאנשי מקצוע שזוהי מומחיותם – וגם את הניהול של אותם תחומים, או אפילו
של החברה כולה, ניתן להעביר לגורם חיצוני.
בפרט כדאי לנצל את האופציה של ניהול במיקור חוץ במקרים הבאים:
עסקים משפחתיים
עסק משפחתי, במקרים רבים, נוצר מתוך תשוקה לתחום מסוים, מיומנות גבוהה מאוד באותו תחום ויכולות ייחודיות –
אבל איכות הניהול בו אינה גבוהה שכן אף אחד מבני המשפחה אינו מנהל מקצועי, ובמקביל היקף הפעילות לא
מצדיק העסקת מנהלים (מנהל כוח אדם, מנהל תפעול, מנהל שיווק, מנהל כספים, מנכ"ל) במשרה מלאה. כשזה
המצב, ניהול במיקור חוץ מאפשר שיפור דרמטי בהתנהלות השוטפת של העסק בכל אחד מההיבטים הנ"ל (שיווק,
תפעול, מיצוי ההון האנושי, מיצוי ההון הפיננסי) וכן גיבוש חזון מדויק ויצירת אסטרטגיות מיטביות להוצאתו לפועל
של חזון זה. עוד כדאי לציין כי בעלי עסקים משפחתיים מתקשים לעתים לסמוך על איש מקצוע חיצוני. הקושי מובן,
אולם מתן אמון במנכ"ל במיקור חוץ (או מנהל כספים במיקור חוץ וכו') משתלם, שכן התועלות שמספק הקונספט
של מיקור חוץ (Outsourcing) רבות ומשמעותיות מאוד.
עסקים שמתמודדים עם משבר
התמודדות מושכלת עם משבר הופכת אותו להזדמנות ולקרש קפיצה לשיפור של ממש מבחינות רבות – ועל כן גם
במצבים שבהם האינסטינקט הוא להדק את השורות ולצמצם את ההוצאות, דווקא השקעה בשירותי ניהול במיקור
חוץ תתגלה כהחלטה חכמה במיוחד. במקרים אלה אין תחליף לניסיון של מנהל שזוהי מומחיותו, ניהול עסקים
(או ניהול כספים, ניהול לוגיסטי, ניהול מכירות וכו'), וגם לנקודת המבט החיצונית יש כוח רב כדי לשנות את
המציאות.
עסקים שמעוניינים להתרחב – מיקור חוץ
באופן דומה להבטחת התמודדות נכונה עם משברים מכל הסוגים, שירותי ניהול במיקור חוץ מסייעים גם לעסקים
ששואפים להתרחב לעשות זאת באופן המיטבי. הידע המקצועי יקר הערך, ועוד יותר מכך הניסיון הרב של המנהל
החיצוני, מבטיחים זיהוי מיטבי של הזדמנויות, מימוש מושכל שלהן וכן מזעור סיכונים בזכות איתור מראש של כל
מוקש אפשרי ונטרולו.
מהן האפשרויות השונות של ניהול במיקור חוץ (Outsourcing)?
כאמור ישנם מספר תחומים שבהם ניתן להעביר את הניהול לגורם מקצועי חיצוני: תפעול, אבטחת איכות, שיווק,
משאבי אנוש, כספים וניהול כללי, כלומר העסקת מנכ"ל במיקור חוץ.
מנהל תפעול מגבש אסטרטגיה תפעולית, מיישם אותה, יוצר מנגנוני פיקוח על הייצור (תפ"י), אמון על תכנון פיקוח
פרויקטים (תפ"פ), מנהל את מערך שירות הלקוחות על כל מרכיביו (תפ"ש), אחראי על תחום המחשוב והמידע,
מבטיח שרשרת יעילה במיוחד ועוסק גם בנושא החשוב מאוד של בטיחות וגהות.
מנהל אבטחת איכות מבטיח עמידה בכל התקנים הרלוונטיים, קובע נהלי עבודה ומטפח את האחריות הארגונית.
מנהל שיווק ומכירות מטפל בנושא הפרסום ויחסי הציבור, מטפח את התדמית העסקית הרצויה, עוסק גם בקשרים
עם הלקוחות ובמקרים רבים משדרג את מערכי המכירה ותורם להרחבת הפעילות העסקית. מנהל משאבי אנוש
מבטיח את מיצוי ההון האנושי דרך השבחת תהליכי גיוס, קליטה, הכשרה ושימור עובדים. מנהל כספים אחראי על
תכנון תזרים המזומנים, על הגבייה, על הפקת דוחות לצורך קבלת החלטות מושכלת ועל תכנון פיננסי מיטבי
לטווח הארוך, ואילו מנכ"ל במיקור חוץ מוביל את העסק בכל תחום רלוונטי אל המטרות הנכונות ובדרך הטובה ביותר.
אולי מעניין אותך גם :
ניהול במיקור חוץ – פיתוח עסקים בינוניים
ניהול במיקור חוץ – איך עושים מיקור חוץ בעולם הניהול?
מנכ"לות מקצועית ומסורה במיקור חוץ – שרותי ניהול חיצוניים לעסקים