שיטת גמבה בניהול – מנהל היכן המקום האמיתי שלך?

שיטת גמבה בניהול

שיטת גמבה בניהול – (Gamba ביפנית), "המקום האמיתי" או המקום בו העבודה מתרחשת". מושג במתודולוגיית ה-Lean להובלת שיפור מתמיד במקום העבודה. המקום האמיתי של מנהל הינו במקום שם מתרחשים האירועים, מתרחשת העבודה, על "רצפת הביצוע". מתן דגש חזק על פיתוח קשרים בינאישיים ועל פיתוח כישורי ניהול, בהתאם לענף העיסוק ולתרבות הארגונית האינדיווידואלית של החברה.

הליכת גמבה

במילים פשוטות, מנהל צא מהמשרד : יציאה מחדרי הישיבות והמחשבים אל קו הייצור, מוקד השירות, ליווי פעיל של אנשי מכירות שטח, במרכז הלוגיסטי משם יוצאת האספקה ללקוח, במחלקת הפיתוח שם מפתחים את המוצר / שירות הדגל החדש של החברה, מוקדי המפגש עם הלקוחות והספקים על מנת לראות בעיניים את תהליכי העבודה ולהכיר מקרוב את הבעיות התובעות טיפול, לזהות הזדמנויות לשיפור, חיסכון והתייעלות. ניתן גם לזהות בעיות בטיחות, בעיות בלאי של ציוד ומכונות, להבין סטטוס עבודות ופרוייקטים בביצוע ואת המגבלות והגורמים המעכבים, ליצור הכרות בין אישית ומערכת יחסים עם העובדים.

שיטת גמבה, להלן שלבי הביצוע :

  • G – לך וראה בארגון. בהליכת גמבה המנהלים הולכים למקומות בהם העבודה מתרחשת, לומדים מקרוב את תהליכי העבודה, מכירים מקרוב את המגבלות והבעיות ושואלים שאלות בכדי לברר יותר פרטים.
  • E – הבן ושאל על הבעיות, סוגיות, נושאים הנדרשים להישאל בשיטת "ניתוח 5 למה"? וחוק פרטו 20 / 80 על מנת לאתר את גורמי השורש לבעיות ומתן פתרונות. בחן את כל הגורמים האפשריים לבעיה וחלק אותם לקטגורית הגורם לבעיה : אדם, מכונה, חומר, תהליך ומדידה.
  • M – גלה גורמי בזבוז בארגון. בצע פעולות מידיות להקטנת הנזק הנוצר מהבעיה. עשה שינויים לשיטות העבודה ולתהליכים על מנת למנוע חזרת הבעיה.
  • B – תמיד תפגין יחס של כבוד.
  • A – לנתח ולהעריך את הנתונים שאספת כוללים את האנשים שלהם.

שיטת הניהול הישנה שבה המנהל מוריד או מנחית "פקודות ביצוע" לעובדים שלו עברה מהעולם. כיום, מנהל – מנהיג טוב לא מכתיב אלא רותם אנשים לחזון והמטרות העיסקיות שלו ושל הארגון. מנהיגות אמתית דורשת כושר שכנוע אנשים, על מנת להאמין בך, בחזון שלך ובדרך שלך ללא הטלת מרות וללא שימוש מובהק בסמכות. לכן, הניהול החדש מחזיר אותנו לשיטות המסורתיות של להכיר אנשים, להבין אנשים, להעריך אנשים ולדרוש מעצמנו לפחות את מה שאנחנו דורשים מעובדים, כבסיס חזק לניהול קשרי עבודה אפקטיביים.

אולי יעניין אותך גם :

אימון אישי למנהלים

ייעוץ ארגוני

איך עושים מיקור חוץ בעולם הניהול?

שרותי ניהול חיצוניים לעסקים

סגנונות ניהול / מנהיגות

גורמי הכישלון בעסקים