סמכות – אומנות האצלת סמכויות בניהול

סמכות – "ניהול" הינו אוסף של פעילויות פיקוח וקבלת החלטות המבוצעות על ידי המנהלים ומהוות מניע ישיר לכל המתרחש בארגון. מנהל עסק לא תוכל לעשות הכול בכוחות עצמך. לכן עליך להאציל תפקידים. במבט ראשון האצלה נראית דבר פשוט אך לא כך.

"סמכות" הינה יחסים חברתיים בהם למנהל בארגון – חברה – מפעל – משרד יכולת לקבוע את המשימות או המטלות של הכפופים אליו מבחינה היררכית. לעומת זאת "מוטת שליטה" הינה מספר אנשים הכפופים למומנה אחד (קיימות שתי מוטות שליטה, האחת ארוכה : מוטת שליטה בה מספר רב של כפופים. ואילו מוטת שליטה קצרה : בה מספר מועט של כפיפים). "תרשים ארגוני" מתאר את יחסי הכפיפות וחלוקת העבודה בארגון.

ממצב זה שבו למנהל אין מספיק זמן ו/או יכולת ל "עבודה רב משמתית" או "בסביבה רב משימתית" ובלחץ לאורך זמן ומכאן מתבקשת "חלוקת העבודה" בין מנהל לכפיפים או בין מנהלים או בין כפיפים. גם אם חלוקת העבודה מתבצעת בשני מישורים : חלוקה אופקית בתוך רובד היררכי מסויים וחלוקת עבודה אנכית בין ממונים וכפופים. כאשר מנהל מחליט להאציל סמכויות למנהל זוטר או בכיר או לעובד עליו לחשוב על התאמת מיומנויות ואופי חשיבה של המנהלים או עובדים לתפקידם מההיבט של "התמקצעות" או "התמחות" והתאמה מושלמת לתפקיד.

מכאן ניגשים ל "האצלת סמכויות", כלומר מתן סמכות חלקית ממנהל למנהל משנה או לעובד על מנת לקבוע חלק מהתנהלות המערכת בארגון "הגדרת התפקיד" ולתרגם את הוראות המנהל לכפופיו, מתוקף תפקידו. טרום האצלת סמכויות המנהל מחליט מהו ריכוז סמכויות שנשארות לעצמו על מנת שרוב "מטלות" – "משימות" – "תפקידים" וה "החלטות" מבוצעות על ידיו בדרג הניהולי הבכיר או העליון בהירארכיה הארגונית.

יתרונות ההאצלה

מנהל אתה משתחרר ממשימות שגרתיות ופחות חשובות. אתה מתפנה לבצע עבודה חשובה יותר – תכנון, ארגון, הנעה ובקרה. יכולת הניהול שלך משתפרת. האצלה מצמצמת עיכובים בקבלת החלטות. היא מאפשרת קבלת החלטות ברמה בה מכירים את הפרטים. היא מפתחת את יכולת העובדים לקבל החלטות, לבצע דברים וליטול אחריות.

מתי להאציל?

עליך להאציל כאשר : יש לך יותר עבודה מכפי שאתה מסוגל לבצע בעצמך, בצורה יעילה. אין באפשרותך להקדיש מספיק זמן למשימות העומדות אצלך בדרגת עדיפות. ברצונך לפתח את הכפיף שלך. הכפיף שלך מסוגל לבצע את העבודה בצורה נאותה.

כיצד להאציל סמכות?

כאשר אתה מאציל עליך להחליט : מה להאציל. למי ברצונך להאציל – בחר מי יבצע את העבודה. כיצד לדווח לכפיף שלך או לתדרכו – בעת מסירת העבודה. כיצד תנחה את הכפיף ותפתחו. כיצד תעקוב אחר ביצועיו.

מה להאציל?

אתה מאציל משימות שאינך חייב לבצע בעצמך. ברור שתאציל משימות שגרתיות החוזרות על עצמן שאיש אינו מצפה שתבצע בעצמך – כל עוד תשתמש בצורה יעילה בזמן שהרווחת. תוכל גם להאציל עבודות הדורשות מומחיות לבעלי הכישורים והידע לבצען.

אולי יעניין אותך גם :

גישת שנדוס מהי?

שיפור מיומנויות ניהול וביצועים – ראשי צוותים, מנהלים (בארגונים, חברות ומפעלים)

קואוצ'ינג למנהלים

אימון אישי למנהלים

ייעוץ ארגוני

יועץ ארגוני

ייעוץ ניהול

0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.