סיפור חמשת הקופים – שינויים ארגוניים במקומות עבודה

שינויים ארגוניים – מדענים עשו ניסוי בחמישה קופים – הכניסו לתוך כלוב סולם, והניחו עליו כמה בננות. לאחר מכן, הכניסו לתוך הכלוב 5 קופים. בכל פעם שאחד הקופים טיפס על הסולם, המדענים השפריצו על הקופים האחרים זרם מים קרים בעזרת צינור. דבר זה גרם לכך שבכל פעם שאחד הקופים העז לנסות לעלות על הסולם, הוא קיבל מכות מהקופים האחרים. לאחר זמן מה, אף אחד מהקופים לא העז לעלות על הסולם, למרות הפיתוי הרב.

שדרוג הניסוי – ואז המדענים החליטו לשדרג את הניסוי. הם הוציאו את אחד הקופים מהכלוב, ובמקומו הכניסו קוף אחר. כמובן שהוא מיד ניסה לעלות על הסולם על מנת להגיע לבננות. באותו רגע, הוא קיבל מכות מהקופים הוותיקים. לאחר כמה ניסיונות, הוא החליט שלא לנסות יותר, למרות שלא הבין את הסיבה למכות, ולא הבין מדוע איש אינו נוגע בבננות.

למחרת החליפו המדענים קוף ותיק אחר עם קוף חדש. שוב אותו סיפור חזר על עצמו. ברגע שהקוף החדש ניסה לטפס על הסולם, כל הקופים האחרים הרביצו לו, ולכן הוא ויתר על הבננות. וכך גם עם הקוף השלישי, הרביעי והחמישי.

הקבוצה החדשה – משלא נותר אף קוף וותיק בקבוצה (תזכורת: הוותיקים הם היחידים שקיבלו שפריץ מים קרים), ניסו המדענים להחליף את אחד הקופים החדשים עם קוף אחר. ושוב, הקוף קיבל מכות ברגע שניסה לטפס על הסולם, על מנת להגיע לבננות. אם היו שואלים את הקופים מדוע הם עשו זאת, הם היו עונים: "אינני יודע, אבל כך נעשים פה הדברים".

שינויים ארגוניים – מוסר השכל

אם במקום עבודתך דברים נעשים בצורה מסוימת, ואינך מבין את הסיבה, מוטב שתחקור ותנסה להבין מדוע זה נעשה כך. "תגדיל ראש". אולי אתה תהיה זה שיעשה שינוי חשוב. מי יודע, אולי גם תתוגמל על כך. מה שחשוב, אל תעשה דברים רק בגלל שאחרים עושים אותם.

אולי יעניין אותך גם :

אימון אישי

אימון אישי למנהלים

אימון מנהלים ועובדים

שינוי ארגוני – תהליך ואסטרטגיית צמיחה

סוכני שינוי בארגונים – מיהם?

ליצור שינוי – האיכר והחמור, סיפור עם מוסר השכל!