רוצים שהחברה תתרחב ותצמח? אז מה הקשר בין הון חוזר וצמיחה עסקית?

צמיחה עסק – אתה יודע שקודם כל הצמיחה מותנית בשוק. אחר כך בכושר הייצור שלך. ופעמים רבות הגדלת כושר הייצור מחייבת גם השקעות במבנים, ציוד וכוח אדם. אבל הרחבת הפעילות דורשת בדרך כלל גם הגדלת ההון החוזר, ואת העניין הזה לא תמיד לוקחים בחשבון.  ואם לא לוקחים אותו בחשבון אפשר להיקלע לצרות.

הון חוזר הוא ההון שמושקע בייצור ובתפעול החברה ומוחזר תוך זמן קצר יחסית באמצעות מכירה המוצרים ו/או מתן השירותים. המרכיבים העיקריים של הון חוזר הם רכישת חומרי גלם, תשלום שכר עבודה, הוצאות ניהול ומכירה, אשראי לקוחות.

השאלות בקשר להון חוזר הן: כמה הון חוזר דרוש? מהם מקורות המימון? מהו קצב הצמיחה האפשרי כאשר המימון להון חוזר הוא רק מרווחי העסק?

ההון החוזר הדרוש ליצירת היקף הכנסות, נקבע בעיקר ע"י הגורמים הבאים : היקף ההוצאות הדרושות לייצור הכנסות. משך הזמן שבין ביצוע ההוצאה ועד מכירת המוצרים-שירותים. משך האשראי שנותנים הספקים-קבלני משנה. משך האשראי ללקוחות.

מימון ההון חוזר יכול לבוא ממספר מקורות חיצוניים לעסק, לדוגמא: הון בעלים או אשראי בנקאי ו/או ממקורות פנימיים בחברה, בעיקר מתוך הרווחים שהחברה צוברת.

כאשר חברה קובעת שהמימון להון החוזר הדרוש לצמיחה יבוא מרווחיה ולא מבחוץ, קצב הצמיחה נקבע על פי שני גורמים: שיעור הרווח. שיעור ההון החוזר ביחס להכנסות.

אפשר לקבוע שכאשר שיעור ההון החוזר גבוה (ויתר התנאים שווים) כך יכולת הצמיחה מוגבלת. וככל ששיעור הרווח גבוה – כן אפשרית צמיחה מהירה יותר.

המציאות כמובן הרבה יותר מסובכת – התרחבות דורשת לפעמים השקעות גדולות וארוכות טווח. ההתרחבות אינה תמיד במתכונת או בשיטה של הפעילות המימונית הקודמת. יש מיסי הכנסה, ויש עוד גורמים נוספים המסבכים את התמונה.

אולי יעניין אותך גם :

בשביל מה צריך תזרים מזומנים?

לצמוח בתקופה של שפל כלכלי

ייעוץ עסקי

ייעוץ הנדסת תעשייה וניהול

שיטות ניהול מתקדמות להתייעלות ואופטימיזציה

ייעוץ פיננסי לעסקים

ייעוץ ופיתוח עסקי

ניהול כספים

0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.