דרישות כלליות – הארגון יקים, יתעד, יממש ויתחזק מערכת ניהול איכות בהתאמה לדרישות תקן בין לאומי וזה ישפר בהתמדה את האפקטיביות שלה.
תכנון איכות – מהו תכנון איכות במוצר או בשירות? שלושה הממדים בתכנון האיכות :
- מימד הזמן: תכנון אסטרטגי, תכנון טקטי, תכנון אופרטיבי ותפעולי.
- מימד הארגון: תכנון מאת ההנהלה הבכירה, תכנון בדרגי הביניים ותכנון מאת הניהול האופרטיבי.
- מימד טכנולוגי: נהלים, טכניקות וכלים מסייעים בתכנון האיכות.
מבנה תכנית איכות
- הגדרת יעדי האיכות.
- הגדרת מרכיבי התהליך.
- הקצאת המשאבים, הסמכות והאחריות לאורך שלבי התהליך.
- נהלים והוראות עבודה.
- תוכנית לבדיקה, בחינה ומבדק בשלבים השונים.
- נוהל מפורט לשינויים.
קביעת מדדים להערכת מימוש יעדי האיכות
דגימת האיכות
- עקרונות הדגימה.
- שיטות הדגימה: לפי משתנים ולפי תכונות.
- מושגים בדגימה: רמת איכות רצויה, איכות גבולית, עקומת איפיון, סיכון יצרן וסיכון צרכן.
- סוגי תוכניות דגימה.
- קבלת החלטות על בסיס תקן ישראלי מס'… הכרת טבלאות ההחלטה של התקן. החלטות על בסיס דגימה בודדת ודגימה כפולה.
הבטחת איכות – מניעת הפתעות – שליטה בתהליך – חסכון בעלויות – שיפור היכולת התחרותית, כלומר דרישות = תוצאות. סטיה מדרישות מחייבת
תגובה לתיקון-שיפור השירות או המוצר. תרגום דרישות (מוצר / שירות) מול תוצאות = שביעות רצון גבוהה.
מודל ניהול האיכות הבסיסי – מעגל דמינג PDCA. תכנן (Plan) – בצע (Do) – בדוק (Check) – פעל לשיפור (To improve).
שיפור מתמיד של מערכת ניהול האיכות
אחריות הנהלה – ניהול משאבים – מימוש מוצר – מדידה, ניתוח ושיפור – אחריות הנהלה.
תהליך – אוסף פעילויות הממיר תשומות לתפוקה תוך שימוש במשאבים (משאבים מומרים / מעובדים).
תפיסת ניהול איכות כהיום תוך אימוץ הגישה התהליכית – פעילויות מתואמות להכוונה ובקרה של ארגון בהקשר לאיכות. עקרונות ניהול האיכות :
התמקדות בלקוח, מנהיגות, מעורבות עובדים, גישה תהליכית, גישה מערכתית לניהול, שיפור מתמיד, גישה עובדתית לקבלת החלטות, תועלת הדדית בין
הספק לארגון.
הגישה התהליכית במערכת ניהול האיכות מדגישה:
- הבנת דרישות הלקוח ומילוין.
- קביעת רצף תהליכים ויחסי הגומלין שביניהם.
- שקילת התהליכים במונחים של ערך מוסף.
- קבלת תוצאות של תהליכים בהתבסס על מדידה וניתוח אובייקטיבים.
- שימוש במודל דמינג – Plan-Do-Check-Act.
דרישות תיעוד מסמכי מערכת ניהול האיכות
- מדיניות ומטרות האיכות – הצהרות מתועדת של מדיניות האיכות של הארגון, החזון ומטרות האיכות.
- מדריך האיכות – מסמך המגדיר את מערכת האיכות של הארגון.
- נהלים – מסמך מוגדר לביצוע פעילות או תהליך לשם הבטחת או השגה של תוצאה רצויה.
- הוראות עבודה – מסמך המגדיר איך לבצע משימות חשובות בתוך יחידה ארגונית.
- עזרי עבודה – כלים ארגונים שפותחו להכוונה ולמילוי דרישות כגון: טופס / רשימת תיוג, תוכניות איכות, רמת בדיקה-דגימה-תוכנית דגימה, מסמכים חיצונים, תיאורי תפקיד.
אולי יעניין אותך גם :
שיטות מתקדמות להבטחת איכות ומצוינות עסקית