תרשים תהליכי בקרת איכות – Quality Control Process Chart) QCPC)

בדיקה לאחור של תהליכים – Turnback

תרשים תהליכי בקרת איכות – בדיקת עצירות ועיכובים קטנים בתהליכי ייצור סדרתיים המוניים ו/או פעילויות מיותרות אשר נטמעים בתהליכים וקשה להבחין בהם (פעולות זעירות).

בעזרת כלי מעולם האיכות QCPCQuality Control Process Chart ניתן לאסוף ולנתח נתוני תהליכים שונים (ע"י מפעילים ועובדי ייצור), בשיטה מתמשכת ועקבית. בעזרת נתונים אלה ניתן לאתר עיכובים ובעיות בתהליכים על רצפת הייצור – אזורי עבודה, מחלקות, קווי הייצור ותחנות עבודה (השיטה אינה מתייחסת לבעיות איכות במוצר. הנחת העבודה הינה כי המוצרים יוצאים תקינים), על ידי הטיפול בהם ניתן לתקן והתוצאה המתקבלת הינה שיפור, יעילות והגדלת הרווחיות.

שלבי ביצוע השיפור בתהליך :

  • יוצרים "כלי פשוט לאיסוף נתונים שוטפים של פעילויות הייצור במוצר / ליין מוצרים, התהליך משמש לנתח תהליך באופן מתמשך ועקבי להקטנת הבזבוז וחוסר היעילות בתהליך.
  • כל נתון על עיכוב, בעיה, מורכבות ועלויות מיותרות הוא הזדמנות לשיפור אשר יש לאתר ולתקן.
  • הפעלת כלי איסוף ורישום פשוטים ביותר ברמת העובד או המפעיל בקו הייצור.
  • ה Lean דוגל בצוותי עבודה, סינרגיה, אחריות, הדרכות והסמכות, נותן לעובדים את הכוח להחליט ולנהל את סביבת עבודתם.
  • ניתוח וקביעת תיעדוף לשיפור ב "חוג איכות" / "שולחנות עגולים" במפגשי עובדים.
  • מתן משוב מהיר לעובדים על ידי ההנהלה, כמו כן הצגת אכפתיות וביצוע. "גרירת רגלים" מצד ההנהלה בתהליכים אלה גורמת לעובדים לאבד עניין מהר מאוד ושוב הבעיות ייעלמו ולא יתגלו.
  • נדרשת התמדה ביישום ונחישות מצד ההנהלה, הכרה בשיפורים אשר כלי זה יכול להועיל לארגון.
  • יש לציין לשבח את מי שמגלה בעיות ועיכובים. ציון לשבח זה סותר את הגישה המסורתית בה ההנהלה מדגישה ואומרת "אין בעיות והכל בסדר".
  • בתהליך זה העובדים נמדדים כמו כל פעילות ב "ייצור רזה" על כמות החריגים ומניעת "הבזבוזים" ותהליכים מיותרים שהם מצאו, תקנו בשיטת Turnback, התייעלו וחסכו.

תרשים תהליכי בקרת איכות

לסיום שיטה זו יכולה להביא להתייעלות מהירה ולחסכון משמעותי בקיצור זמן מרגע הזמנת המוצר ועד אספקתו Lead Time, זמני תגובה וצמצום עלויות בתהליך הייצור. השיטה מטפלת בעיקר בשיפור ביצועים, פריון, הקטנת זמני המתנה, הקטנת פעילויות מיותרות, הקטנת תעבורת יתר, הגדלת שביעות רצון לקוחות ורווח. יישום זה מקנה לכל ארגון ערך מוסף גבוהה ויתרון תחרותי שבלעדיו אין לארגונים זכות קיום.

אולי יעניין אותך גם : 

שיטות ניהול מתקדמות – להתייעלות ואופטימיזציה

ניהול רזה – A3 כלי לשיפור תהליכים

קאיזן – שיטת ניהול כדרך חיים