ניתוח סביבה שיווקית – מוסך / מוסך מורשה משרד התחבורה / מרכז מכירה ושירות רכב יבואן

תכנון שיווקי הוא אחד השלבים בתכנון האסטרטגי של היחידה העסקית. מטרתו לבחון אילו מוצרים כדאי לייצר וכיצד יש לשווקם, על מנת להשיא את רווחי החברה בטווח הארוך. התוצר בדיקה זו היא מסמך התוכנית השיווקית, שמגדיר ליחידה העסקית את המטרה השיווקית ומציג כיצד ניתן להגיע אליה. תמהיל הקידום (פרסום, קידום מכירות ויחסי ציבור), הוא רק חלק מן התוכנית השיווקית.

ניתוח הסביבה השיווקית

ניתוח הסביבה השיווקית, בדומה לניתוח הסביבה העסקית, יכול להיעשות על פי מודל SWOT. דוגמא ל – ניתוח SWOT :

חוזקות Strength : מהן נקודות החוזקה של הארגון מבחינה שיווקית, לדוגמא:

  • האם בבעלותו מותגים מובילים?
  • האם הוא חזק בקרב קהלי יעד מסוימים?
  • האם תדמיתה של חברת האם חיובית?
  • הא היחסים עם הספקים חזקים במיוחד?
  • האם בידיו יכולת טכנולוגית מוגברת המאפשרת להוציא מוצר חדש לשוק לפני המתחרים?
  • האם הוא יצר קשרים עם חברה בינלאומית?

חולשות Weakness : מהן נקודות החולשה של הארגון בתחום השיווק, כמו:

  • מחירים גבוהים.
  • תדמית בעייתית.
  • קיום משבר שיווקי בעת האחרונה.
  • תקציב שיווק נמוך.
  • לא מתבצעת פעילות שיווקית בקרב קהלי יעד אסטרטגיים.

הזדמנויות Opportunities : ההתרחשויות בסביבה החיצונית של הארגון שאותן ניתן לנצל לטובתו, כגון:

  • עלייה בהתעניינות הציבור במוצר / שירות שבו הוא מתמחה.
  • מתחרה אסטרטגי סובל מקשיים.
  • עלייה במחיר של מוצר חלופי.
  • שינוי בטעמי הקהל שאותו ניתן לנצל למיצוב מחודש של המוצר.

איומים Threats : התרחשויות בסביבה החיצונית של הארגון אשר עלולות לסכן את הצלחתו השיווקית, למשל:

  • שינוי בטעמי הצרכן / צרכנים.
  • כניסת מתחרה חדש.
  • עלייה במחירי הפרסום והשיווק.
  • לקוח גדול נמצא בקשיים כלכליים.

ניתוח SWOT

בחינה יצירתית של ניתוח ה – SWOT מאפשרת לתכנן באילו מוצרים כדאי להשקיע את משאבי השיווק של הארגון, והאם כדאי להשיק מוצרים חדשים, זאת כדי להתמודד עם האיומים ולנצל את ההזדמנויות שעלו מתוך הניתוח.

הצבת מטרות – את המטרות השיווקיות יש להגדיר באופן כמותי, במונחי מכירות, נתח שוק או רווח. לדוגמא: הגדלת מכירות של מוצר X ב – 100%. הגעה לנתח של 15% בקרב בני הנוער, שמירה על נתח שוק זהה תוך הגדלת מחיר המוצר / שירות ב – 15% וכדומה.

בחירת מאפייני מוצר / שירות, בידול ומיצוב – בהתבסס, שוב, על ניתוח ה – SWOT, יש לבחון את הבידול והמיצוב הרצויים לכל מוצר.

  • הבידול : אילו יתרונות ייחודיים (יתרונות שאין למתחרים) יש למוצר, ואיזה מן היתרונות כדאי להדגיש בפרסום.
  • המיצוב : על איזה מקום בעולם הפסיכולוגי של הצרכן רצוי שנתמודד? הכוונה היא הן למאפייני המוצר (כפי שהם נתפסים על ידי הצרכן) והן לאווירה הרגשית הנוצרת סביב למוצר.

אולי יעניין אותך גם:

ייעוץ שיווקי לעסקים

תוכנית שיווקית

ניהול שיווק ומכירות