תהליך סיעור מוחות – שמשמעו "להשתמש במוח כדי להסתער על בעיה יצירתית, לעשות זאת בסגנון של לוחמת גרילה, שבו כל לוחם תוקף את אותה מטרה". הכלל החשוב בתהליך הנו חוסר שיפוטיות, העדר ביקורת או משוב שלילי.

ההנחה שאם בבסיס של מפגש קבוצתי זה היא שאם אנשים יחששו לטעות, הם לא יאמרו כלום. תמיד עדיף לקבל פידבק חיובי ולא להתגלות כטועה.

השיטה הפכה לפופולרית מאד, כשהכלל הנוסף הוא "האיכות פחות חשובה, העיקר הכמות". כלומר יש להעלות כמה שיותר רעיונות, מתוכם ניתן לאתר מספר נושאים המקדמים חדשנות יצירתיות. היצירתיות האנושית הנה במיטבה כאשר היא קורית בתהליך קבוצתי. אנשים רבים יצירתיים יותר כאשר הם נמצאים עם עוד אנשים. אולם התפיסה האופטימית לפיה הדבר החשוב ביותר בעבודה הוא להישאר חיוביים ולהסתדר אחד עם השני. לא לפגוע ברגשות של אחרים – זה לא נכון. אולי ויכוח הוא פחות נעים, אבל הוא תמיד יהיה פרודוקטיבי יותר. יצירתיות אמיתית מחייבת קצת ביקורתיות.

הנחיית תהליכי חשיבה אינטנסיביים ויצירתיים, כולל צירוף אנשי מקצוע חיצוניים. סיעור מוחות במהותו הינו תהליך של חשיבה קבוצתית, גיוס משאביה היצירתיים של הקבוצה לפתרון בעיות ופיתוח רעיונות. קבוצות יכולות להיפגש, לבצע סיעור מוחות, ולהפיק במהירות רעיונות ופתרונות אפשריים לבעיות. את אלה ניתן לשקול ולמחוק את הבלתי-שימושיים וללטש וליישם את הרעיונות המבריקים.

השלבים בנוהל סיעור מוחות

חלוקת הבעיה לבעיות משנה. כינוס ישיבה בהנחיית מנחה המתמצא בטכניקת סיעור המוחות, וקבוצת משתתפים המיומנים באופן פעילות זה. לרוב, כדאי להזמין משתתפים בעלי ידע וכישורים רלוונטיים לבעיה הנבחנת. רישום של כל ההצעות העולות ללא סינון. סינון והערכה. משובדווח לקבוצה (הקבוצה צריכה לקבל משוב על תוצאות).

אולי יעניין אותך גם :

ייעוץ ניהול

ייעוץ עסקי

ייעוץ ארגוני

יועץ ארגוני

סוכני שינוי בארגונים מיהם?

איך לומדים ומשנים ארגון? מודל הקרחון