תרבות ארגונית – למה כדאי לנו ליצור תרבות ארגונית?
עיצוב תרבות ארגונית – התרבות הארגונית נובעת מהרגש והמחשבה (ראש + לב) – מחשבות משותפות בין חברי ארגון. חלק מהעקרונות של תרבות זה להחדיר לתודעתו של אדם, בלי לכפות עליו. נורמות ודפוסי התנהגות נגזרים מתרבות ארגונית וסמלים שתפקידם המחשה. סכנה שתתפתח תת – תרבות בתוך התרבות הארגונית, שיכולה לגרום לאנטגוניזם נגד הקבוצה.
מטרות התרבות הארגונית : להפוך עובד כך שיזדהה עם מטרות הארגון. להחדיר תחושה שתפקידם חשוב ואנשים יעשו תפקידם מתוך הזדהות ואמונה ולא כפייה. סולידריות עם החברה (ימי כיף, ימי עיון, סיורים). דוגמא: חברות היי-טק גרמו לנאמנות והזדהות עם הארגון, ובתמורה עובדים השקיעו מעל ומעבר. תפקידה ליצור תדמית כלפי חוץ, מה ארגון משדר החוצה. היא מגדירה את כללי המשחק – נורמות התנהגות בארגון.
תרומת התרבות הארגונית לארגון : לתרבות הארגונית יש השפעה מכרעת על תפקודו של העובד, התפקיד המרכזי הוא ליצור שליטה על העובד בלי שהוא ירגיש שהוא נשלט – כוח רב. להנחיל בעובד את המטרות בצורה כזו שהוא ירגיש שהוא רוצה בזה, סוג של מניפולציה על הפרט.
עיצוב תרבות ארגונית – קביעת כללי משחק – אנשים בארגון צריכים לדעת אותם – מה מותר / מה אסור מה בסדר ומה לא… לכידות חברתית – יצירת סולידריות בארגון – מסיבות, סדנאות, אירועים. התדמית החיצונית – המדים, חזון, ערכים – מה מציגים כלפי חוץ. תפקיד מרכזי בהצגת העצמי בתדמית החיצונית של הארגון.
אולי יעניין אותך גם :
שינוי ארגוני – תהליך ואסטרטגית צמיחה
פיתוח ארגוני / תרבות ארגונית / נורמות / שינוי ארגוני – מהם?
איך לומדים ומשנים ארגון? "מודל הקרחון"
השאירו תגובה
מעוניין להצטרף לדיון?תרגיש חופשי להשתתף!