ניתוח SWOT – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים
ניתוח SWOT הוא אחת הדרכים הנפוצות והיעילות ביותר לניתוח יכולות ופוטנציאל בעולם העסקי. ניתוח SWOT משקלל גורמים פנימיים וחיצוניים לחברה, ממפה באופן סיסטמתי את חוזקותיה וחולשותיה של החברה, ומאפיין את ההזדמנויות והאיומים העומדים בפניה.
מרכיבי ניתוח SWOT
גורמים פנימיים
חוזקות ( Strengths ) – גורמים ייחודיים לחברה, הנותנים לה יתרון תחרותי על פני מתחריה, ותומכים ביכולתה להשיג את יעדיה.
חולשות ( Weaknesses ) – גורמים הפוגעים ביכולתה של החברה לעמוד ביעדיה, ומונעים ממנה את היכולת ליצור יתרון תחרותי.
גורמים חיצוניים
הזדמנויות ( Opportunities ) – תנאים חיצוניים המסייעים לחברה בהשגת יעדיה.
איומים ( Threats ) – תנאים חיצוניים אשר עלולים לפגוע ביכולתה של החברה להתמודד כנגד התחרות ולהשיג את יעדיה.
שימושים אפשריים לניתוח SWOT
בניית אסטרטגיה עסקית – ניתוח SWOT הינו אחד השלבים הבסיסיים בזמן גיבוש אסטרטגיה עסקית. ניתוח ה – SWOT מסייע בהערכת יכולתה של החברה לעמוד ביעדיה, ומהווה את הבסיס להכנת התכנית האסטרטגית לפעילות החברה. בהכנת התכנית האסטרטגית יש להתייחס לשאלות הבאות:
- כיצד נוכל להשתמש בחוזקותינו בדרך האופטימאלית?
- כיצד נוכל להשתפר בנקודות החולשה שלנו?
- כיצד נוכל לנצל את ההזדמנויות העומדות בפנינו באופן המיטבי?
- כיצד נוכל להתמודד עם כל איום?
התאמות ( Matching ) – שימוש בגורמים המרכיבים את ניתוח ה – SWOT לגיבוש אסטרטגיות פעולה ממוקדות.
- אסטרטגיות S.O – שימוש בחוזקות הפנימיות של החברה על מנת לנצל הזדמנויות חיצוניות.
- אסטרטגיות W.O – שיפור חולשות פנימיות בחברה על מנת לנצל הזדמנויות.
- אסטרטגיות S.T – שימוש בחוזקות הפנימיות של החברה על מנת להפחית את השפעתם של איומים חיצוניים.
- אסטרטגיות W.T – טקטיקות הגנתיות למזעור הסכנה שבשילוב חולשות פנימיות ואיומים חיצוניים.
המרה ( Converting ) – גיבוש אסטרטגיות פעולה להשלמת המרת חולשות החברה לחוזקות והפיכת האיומים העומדים בפניה להזדמנויות.
דוגמאות לאופן ביצוע ניתוח SWOT
חוזקות
מותגים חזקים ומוכרים
מוניטין ושם טוב בקרב הלקוחות
מוצר או שרות ייחודי
איכות מוצרים גבוהה
פטנטים
שיתופי פעולה אסטרטגיים
ידע ויכולות פיתוח
מערך הפצה יעיל ואפקטיבי
חולשות
מיצוב ו/או מוניטין בעייתיים
מוצרים או שירותים נחותים או חסרי ייחודיות
רמת מחירים גבוהה
הנהלה לא אפקטיבית
מתחרים חזקים
מערך הפצה מסורבל
הזדמנויות
שוק הנמצא במגמת גידול
מתן מענה ייחודי לצרכי לקוחות
פיתוחים טכנולוגיים חדשים
שיתופי פעולה ומיזוגים
חולשת התחרות
עליית מחיריהם של מוצרים חלופיים
פתיחת שווקים בינלאומיים חדשים
שינויים רגולטורים בסביבה העסקית
איומים
- כניסת מתחרה חדש
- מוצרים חדשים ובעלי עליונות של המתחרים
- מלחמת מחירים עם המתחרים
- לקוח גדול הנקלע לקשיים כלכליים
- שינויים בטעמי הצרכנים
- שינויים רגולטורים המשפיעים לרעה על הסביבה העסקית
אולי יעניין אותך גם :
ניתוח סביבה שיווקית – מוסך / מוסך מורשה משרד התחבורה /מרכז מכירה ושירות רכב יבואן
השאירו תגובה
מעוניין להצטרף לדיון?תרגיש חופשי להשתתף!