אסטרטגיה ארגונית

אסטרטגיה ארגונית – בעולם העסקי בדומה לשדה הקרב מדברים על אותם הדברים: תחרות, מתחרים, קבלת

החלטות, סמכות (היררכיה), עוצמות, מטרות ויעדים עסקיים "מודל SMART", תקציבים, אבטחת מידע וכוח אדם.

אסטרטגיה הינה התווית מסלול התפתחות לארגון, אשר יוביל למימוש מטרות הבעלים, בטווחי זמן מפוצלים,

תוך ניצול ליבת הארגון וההזדמנויות בסביבה.

הצורך באסטרטגיה

  • כיוון – אוריינטציה מרוכזת ומכוונת לחזון.
  • ריכוז מאמץ ומשאבים – במונחי עלות / תועלת.
  • הכח הפסיכולוגי – מטרה משותפת, תיאום.
  • היכולת לשנות בעוצמה – באה דווקא מהתנועה בכיוון ברור.

נקודות התייחסות

  • מהו החזון?
  • מהן המטרות הנגזרות?
  • הגדרת תחום הפעילות של החברה (גאוגרפית, סקטוריאלית, קבוצות לקוחות, קווי מוצר, ערוצי שיווק)?
  • יעדי הגידול של החברה.
  • היתרונות היחסיים אשר יגרמו לארגון להוביל ברוב רמות הפעילות שיבחר.
  • הכוחות המשפיעים בשוק.
  • ההזדמנויות הרלוונטיות בשוק.
  • האיומים מולם הארגון צריך להתמודד.

דילמות אופייניות בתהליך החשיבה והגיבוש

  • חזון – תאורטי לעומת גיבוש חזון מעשי.
  • חשיבה שיטתית אנליטית – לעומת פריצת המסגרות בחשיבה, התנהלות וניהול יצירתי.
  • מגוון אלטרנטיבות – לעומת התמקדות.
  • שותפים רבים בתהליך – לעומת יעילות בתהליך.

טעויות אופייניות בתהליך החשיבה

  • אסטרטגיה עסקית של More of the same. "הפתרון ו/או הדרך נמצאים מתחת לפנס". הסיבה – דילוג על השלב היצירתי. התוצאה – דילוג על האפשרות לפריצת דרך.
  • חוסר פוקוס – העדר יכולת התמקדות. בזבוז משאבי זמן וכסף ובחינת אופציות שונות בכיוונים לא רלוונטים או ממוקדים. סיבה: חוסר בטחון, קושי לוותר. תוצאה: ריחוק מהליבה.

מתוך כל אלו קיימת הבנה שהארגון צריך לדבר במונחי אסטרטגיה, להטמיע תהליכים אסטרטגיים ולחשוב בצורה

אסטרטגית ולאמץ את האסטרטגיה בתחום הניהולי מקצועי.

אנחנו חייבים לדעת מהן נקודות התורפה שלנו (איכות ביצוע בתחום מסוים) כדי לדעת מהן הסכנות העומדות בפנינו.

חשיבה אסטרטגית מובילה לתוכנית אסטרטגית שיש לבצעה בצורה הטובה ביותר.

חשיבה אסטרטגית היא הכרחית לארגון, בלעדיה לא תהיה תוכנית אסטרטגיה ולא ניצחון אסטרטגי (חזון, מדיניות,

מטרות, תחום הפעילות של הארגון, יעדי הגידול, היתרונות היחסיים, האיומים, ההזדמנויות בשוק והכוחות

המשפיעים).

מודלים אסטרטגיים – הם כלים שבאמצעותם ניתן לפתח תוכנית אסטרטגית. ישנם 4 מודלים : SWOT ,BCG,

אוקיינוס כחול ואוקיינוס אדום.

מסלול התפתחות – הנקודה שבה אנחנו רוצים להיות על ציר הזמן.

מימוש מטרות הבעלים ע"פ אסטרטגיה ארגונית – בהיבט האסטרטגי המטרות והיעדים נקבעים על ידי הבעלים.

חזון – אסטרטגיה – תוכנית פעולה – ביצוע – בלתי צפוי (בלת"מ) בהתאמה לחזון.

זמן מוגדר (טווחי זמן מפוצלים) – טווחי הזמן באסטרטגיה מחולקים ל- 3 : ארוך, בינוני וקצר.

ניצול ליבת הארגון וההזדמנויות בסביבה – הליבה היא לב הארגון והסיבה שבגללה הוא קם.

קביעת המדיניות הארגונית – המדיניות היא האופן שבו אנו רואים את הסביבה ומנהלים את הקשר עימה

(פנים וחוץ ארגונית).

ניצול הזדמנויות בשוק – הסוגיה העיקרית בה מטפלים היא כיצד לחבר בין הליבה המרכזית להזדמנויות בסביבה.

אם שומרים על העקרונות הנ"ל – נצליח לכוון את עצמנו למקום בו אנו רוצים להיות.

אולי יעניין אותך גם :

ייעוץ ארגוני

יועץ ארגוני

יועץ ארגוני – שיפור ופתרון בעיות

ניתוח SWOT

תוכנית עסקית

השוואה בין אסטרטגיית אוקיינוס כחול לאוקיינוס אדום

ניתוח מוצרים – האם תמהיל המוצרים והשירותים העסקי שלכם רלוונטי?

0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.