שיטות מתקדמות ועכשוויות להבטחת איכות ומצוינות עסקית

שיטת חמשת ה' למה – Five Whys5

נקיטת פעילות מונעת בשיטת Whys 5 – שיטה פשוטה שבעזרתה ניתן לתחקר ולאתר גורמי שורש של תקלות וכשלים (אירועים) וטיפול בהם על מנת למנוע הישנות המקרים בעתיד. חלקן בעיות תפעול יומיומיות וחלקן בעיות ותקלות הרבה יותר מהותיות ומורכבות. טיפול מושכל יותר בתקלה, כרוך באיתור גורם השורש שלה. אותו גורם, אשר סילוקו ימנע את חזרת התופעה שנית. בשיטה זו מתבצעת הבדיקה ואיתור גורם השורש לבעיה על ידי שאלה "למה" חמש פעמים. בעזרת שיטה זו ביחד עם כלים נוספים לפתרון בעיות, מתאפשר לנו נקיטת פעולה מתקנת מתאימה.

אפס ביקורת איכות – Zero Quality Control

תכנית מותאמת ליצירת "איכות במקור", בדרך כלל מורכבת מהרכיבים הבאים: בדיקת המקור – הבטחה כי חומרים הנכנסים או נמצאים בתהליך נקיים מפגמים לפני שהם מעובדים. עקרונות עיקריים של השיטה : עריכת 100% ביקורות במקור, במקום בדיקות מדגמיות בשלבים מאוחרים. משוב מיידי מבדיקות איכות רצופות ומבדיקות עצמיות. יישום טכניקות Poka Yoke בתכנון המכשור והכלים. בשיטה זו ניתן להשיג שיפור משמעותי באיכות על ידי שימוש בעקרונות ומושגים אלה. יישום טכניקות למניעת שגיאות בתוך תהליך הייצור מונע את האפשרות של פעולות שגויות ולייצר פגומים בהמשך התהליך. כמו כן, הדגש על פתרון שורש הבעיה בכל פעם שפגם מתרחש.

ג'ודוקה – Jidoka

צורת אוטומציה, מכונות הבודקות באופן אוטומטי כל פריט לאחר ייצורו במידה ונתגלה מוצר פגום הן מפסיקות את הייצור תוך כדי יידוע העובדים. התקנת התקני חישה רגישים אשר מבצעים בדיקות אוטומטיות. כנ"ל אחריות מצד העובדים לתפקד באופן זהה. לדוגמא, לבדוק כל פריט שמיוצר ולהפסיק את הייצור אם נמצא פגום עד אשר הסיבה לפגום נמצאת ומתוקנת.

ג'ידוקה נקראת אוטונומציה – אוטומציה בפן האנושי. זהו תהליך של בקרת איכות הכולל ארבע עקרונות: לגלות את החריגות. לעצור את התהליך. לתקן את המצב מידית. לחקור ולרדת לשורש הבעיה ולהתקין אמצעי מנע.

אולי יעניין אותך גם :

ייעוץ בהנדסת תעשייה וניהול

הבטחת איכות ומצויינות עסקית

מהי מערכת ניהול איכות?

ועדת סקר והנצלה MRB

ניהול אבטחת איכות

שיטות ניהול מתקדמות להתייעלות ואופטימיזציה

0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.