יועץ איכות – חברות ייעוץ אבטחת איכות
אבטחת איכות ובקרת איכות – בקרת איכות, אבטחת איכות ותקינה, הטמעת הישגיות ובקרת תהליכים. הכנה הקמה וליווי לקבלת הסמכה לפי
ת"י 2015 : 9001 I.S.O שילוב מערך הבטחת האיכות עם מערכת המידע, תהליכים ושיטות העבודה בארגון. בנוסף, להלן רשימת התקנים
בהם אנחנו מטפלים :
איזו ניהול איכות בציוד רפואי ISO 13485.
איזו ניהול איכות סביבתי 14000 ISO.
איזו ניהול איכות מעבדות 17025 ISO.
איזו בטיחות מזון 22000 ISO.
איזו GMP תנאי ייצור נאותים לתעשיית המזון והקוסמטיקה 22716 ISO.
איזו ניהול בטיחות ובריאות בתעסוקה 18000 ISO.
איזו הבטחת איכות בתכן פיתוח 9001 ISO.
איזו מערכת ניהול איכות לארגוני תעופה וחלל ובטחון 9100 ISO.
איזו מערכת ניהול איכות לספקים ומפיצים ארגוני תעופה חלל ובטחון 9120 ISO.
רישום חברות לספק מוכר במשרד הביטחון.
פעילות ההקמה כוללת :
רישום אצל הגורם המסמיך.
כתיבת נהלים ומדריך האיכות (נהלי עבודה פנים ארגוניים אינם כלולים במדריך האיכות).
פתיחת תיק יישום איזו ויישום כל הפרקים הרלוונטים לארגון.
ביצוע מבדקים שוטפים להתקדמות ומעקב אחר תהליך הביצוע למטלות הדרושות לתיקון.
קביעת מועד להסמכה והסמכה.
הקמת מערכת האיכות משלב הרישום ועד ההסמכה כוללת פעילות מקיפה לארגון שיטות העבודה, נהלים, הוראות ומפרטים הקשורים
לפעילות הארגון.
תהליך הכנה של ארגון / חברה / מפעל לת"י ISO והסמכתו
יצירת קשר ראשוני עם מכון תקנים ישראלי מסמיך.
פגישות שבועיות להכנת הנהלים (הכנת תזרימי תהליכים, שלבי עבודה מצב קיים והמרתם למצב הרצוי על מנת לשפר תהליכים ושיטות
עבודה).
גמר הכנת נהלים וטפסים, דוחות, תווי זיהוי, חותמות וכדומה.
הגשת הנהלים לבדיקת הארגון לאישור בחתימתו.
הגשת הנהלים לבדיקת מכון תקנים ישראלי מסמיך.
יישום הנהלים בארגון בליווי צמוד של חברת שטרן יועצי ניהול.
קבלת הערות לנהלים ממכון תקנים ישראלי מסמיך.
תיקון הנהלים בהתאם לצרכי הארגון בשיתוף נציגי הארגון.
הגשת הנהלים לארגון לבדיקה וחתימה סופית.
הגשת הנהלים למכון תקן ישראלי מסמיך לצורך בדיקה חוזרת.
הכנה סופית של הארגון וביצוע מבדק פנימי מתועד.
קביעת תאריך למבדק בתאום עם מכון תקנים ישראלי מסמיך.
מבדק הסמכה. עבר – המלצה לקבלת תעודת הסמכה.
נכשל – שיפורים והכנת הארגון למבדק חוזר.
קביעת תאריך למבדק בתאום עם מכון תקנים ישראלי מסמיך.
קיום מבדק הסמכה נוסף.
אפשרות לתחזוקה שוטפת של מערך אבטחת איכות בשיטת Outsourcing
אפשרות לתחזוקה שוטפת של מערך אבטחת איכות בשיטת Outsourcing – תחזוקה שוטפת של מערך אבטחת איכות לפי אחד מתקני
9000 ISO. החלק הלא פחות חשוב הוא פעילות לתחזוקת ושמירה על מערכת האיכות בשוטף וקיום הנהלים ויישומם בהתאמה לתקן.
פעילות תחזוקה כוללות :
ליווי שוטף של היישומים הנדרשים מתוך ספר הנהלים ומדריך האיכות ותחזוקת תיק איזו.
ליווי ההסמכה השוטפת במבדקים תקופתיים של הגורם המסמיך.
ביצוע מבדקים פנימיים וסקרי הנהלה תקופתיים כולל מעקב אחר אימות הביצוע להחלטות.
התוצאה – שמירה על אישור ההסמכה לתקן הבינלאומי 2015 : 9001ISO כמו כן לכל אחד מתקני האיזו הקיימים.
הוספה או שינוי נוהלי עבודה לתקן איזו או כתיבת נוהלי עבודה פנים ארגוניים כהשלמה או כתוספת לספר נהלי איזו קיים.
נוהלי איכות
נוהלי איכות – הגדרת תפקידים הכוללים תחומי אחריות וסמכות, שיפור תהליכים ושיטות עבודה, כתיבת נהלים כגבוי מיסוד והטמעה של שינויים
ארגונים, כתיבת והטמעת נוהלי עבודה ובטיחות, פיתוח מתודולוגיה מתעדכנת, טיפוח אחריות ותרבות ארגונית של "ראש גדול".
אסטרטגית איכות
אסטרטגית איכות – קביעת מערכת יעדים לארגון בנושאי איכות והדרכים להשגתם. אסטרטגית האיכות מגדירה ומאפיינת את שוק הלקוחות
בהקבלה לאסטרטגיה השיווקית של הארגון וכן את תפיסת האיכות בייצור וברכש, מול אסטרטגית הייצור והרכש מספקים וקבלני משנה.
בקרת איכות
בקרת איכות – נועדה לשפר את ביצועי התהליך, למנוע או לצמצם את היקף המוצרים הפגומים. היא כוללת את מגוון הטכניקות, הפעילויות
והגישות הננקטות לצורך מימוש דרישות האיכות כמו: בחינה ובדיקה בתהליך, ניתוח תקלות, ניתוח נתוני איכות וביצוע פעולות מתקנות.
נאמן איכות פנים ארגוני
נאמן איכות פנים ארגוני – נאמן איכות זה תפקיד שבכל ארגון מיושם בעומק אחר. התפקיד נגזר מתפקידי מנהל האיכות (נאמן איכות הוא האיש
שלו בשטח) ומעבודתו בעמדת עבודה / מחלקה. נאמן איכות תומך ומייעץ למנהל מחלקה (תחנת עבודה, יחידה, אגף – בעניני איכות),מתפקד
כיד ימינו של מנהל מחלקה לביצוע עבודת איכות במחלקה. הטמעת תרבות האיכות ויישום יסודות האיכות במסגרת עבודת המחלקה. אחראי
להטמעת כלי ניהול והבטחת האיכות במחלקה. אחראי לבקרה ותחזוקה של מערכת האיכות ביחידה.
אבטחת איכות (הבטחת איכות)
הבטחת איכות – מערכת מתוכננת ושיטתית של מכלול הפעילויות הנדרשות להקניית ביטחון מתאים כי המוצר או השירות אכן יעמדו בדרישות
האיכות שהוצבו ויענו על מלוא נצרכי המשתמש.
ועדת סקר והצלה
ועדת סקר והנצלה – מטרת התכנסות וועדת סקר והנצלה היא לקבוע שיטת טיפול במוצר לקוי מרגע הגילוי ועד קביעת ייעודו למעט ליקויים
שניתן לתקנם ולהביא את המוצר להתאמה מלאה לדרישות. הוועדה הינה פגישה של מנהלים מכמה מחלקות: שיווק, רכש, תפעול, ייצור,
אחזקה, מחסן, איכות והמהנדס רלוונטי, בה דנים על גורלו של מוצר שאינו עומד בסטנדרט האיכות שהארגון קבע. בסמכות וועדת סקר והנצלה
להחליט על יעוד המוצר וקביעת פעולות מתקנות ומונעות נדרשות.
חוג איכות (צוות איכות)
חוג איכות (צוות איכות) – קבוצת עבודה טבעית (המונה 5 עד 15 עובדים) הנפגשת בצורה קבועה, אחת לתקופה מוגדרת לצורך דיון בבעיות
איכות ופריון עבודה. הצוות עוסק בזיהוי בעיות ניתוחן ופתרונן, יישום הפתרונות הלכה למעשה ומעקב אחר תוצאותיהן. עבודת צוות היא מרכיב
חשוב בגישת ניהול איכות כוללת – TQM. חוגי איכות נועדו לעודד את תחושת השיתוף של העובדים, לעורר חשיבה יצירתית ולשפר שיתוף
הפעולה בין העובדים.
ניהול איכות
ניהול איכות – מייצג מסלול של שיפור מתמיד הבא לידי ביטוי באיכות הניהול, איכות העבודה ואיכות התפוקה בכל דרגי המפעל או הארגון.
הגישה מאגדת טכניקות ניהול, כלים כמותיים וגישות לניהול משאבי אנוש, במגמה להוליך לשיפור מתמיד של תהליכים, מוצרים ושירותים אשר
ייעודם שביעות רצון הלקוח בהווה ובעתיד.
מעגל השיפור של דמינג (ניהול איכות כוללת)
מעגל השיפור של דמינג (ניהול איכות כוללת TQM) – מחזור פעילות הכולל את השלבים הבאים: תכנן, עשה, בדוק ופעל. בתהליך השיפור יש
להתמקד בפעולות הבאות : איתור בעיות חוזרות וטיפול בהן, טיפול בתהליכים, ניתוח הנתונים הנאספים מהשטח ומעורבות הנהלה בתהליך.
המעגל מתאר תהליך מחזורי לתכנון ובדיקה של צעדי שיפור לפני יישומו בהיקף מלא. תהליך זה של שיפור מתמיד בלתי פוסק שלעולם אינו
מסתיים. היעד המרכזי הוא השגת השלמות, יעד שלעולם אינו מושג אך תמיד שואפים אליו.
שיפור מתמיד
שיפור מתמיד – מוגדר כפעילות מובנת ושיטתית אשר מטרתה שיפור הדרגתי של התהליכים בארגון והעלאת שביעות רצונם של הלקוחות
חיצוניים והפנימיים.
שביעות רצון לקוחות
שביעות רצון לקוחות – מושג המבטא את תחושת הלקוח כי המוצר או השירות שקיבל אכן מימש את צרכיו וציפיותיו והוא מרוצה ממנו.
נקיטת פעילות מונעת בשיטת 5 Whys
נקיטת פעילות מונעת בשיטת Whys 5 – שיטה פשוטה שבעזרתה ניתן לתחקר ולאתר גורמי שורש של תקלות וכשלים (אירועים) וטיפול בהם
על מנת למנוע הישנות המקרים בעתיד. חלקןבעיות תפעול יומיומיות וחלקן בעיות ותקלות הרבה יותר מהותיות ומורכבות. טיפול מושכל יותר
בתקלה, כרוך באיתור גורם השורש שלה. אותו גורם, אשר סילוקו ימנע את חזרת התופעה שנית. בשיטה זו מתבצעת הבדיקה ואיתור גורם
השורש לבעיה על ידי שאלה "למה" חמש פעמים. בעזרת שיטה זו ביחד עם כלים נוספים לפתרון בעיות, מתאפשר לנו נקיטת פעולה מתקנת
מתאימה.
אפס ביקורת איכות Zero QUALITY Control
אפס ביקורת איכות – Zero Quality Control – תכנית מותאמת ליצירת "איכות במקור", בדרך כלל מורכבת מהרכיבים הבאים: בדיקת המקור,
הבטחה כי חומרים הנכנסים או נמצאים בתהליך נקיים מפגמים לפני שהם מעובדים. עקרונות עיקריים של השיטה: עריכת 100% ביקורות
במקור, במקום בדיקות מדגמיות בשלבים מאוחרים. משוב מיידי מבדיקות איכות רצופות ומבדיקות עצמיות. יישום טכניקות Poka Yoke בתכנון
המכשור והכלים. בשיטה זו ניתן להשיג שיפור משמעותי באיכות על ידי שימוש בעקרונות ומושגים אלה. יישום טכניקות למניעת שגיאות בתוך
תהליך הייצור מונע את האפשרות של פעולות שגויות ולייצר פגומים בהמשך התהליך. הדגש הוא על פתרון שורש הבעיה בכל פעם שפגם
מתרחש.
שיטת ג'ידוקה Jidoka
שיטת ג'ידוקה (אוטונומציה) – צורת אוטומציה, מכונות הבודקות באופן אוטומטי כל פריט לאחר ייצורו במידה ונתגלה מוצר פגום הן מפסיקות
את הייצור תוך כדי יידוע העובדים. התקנת התקני חישה רגישים אשר מבצעים בדיקות אוטומטיות. כנ"ל אחריות מצד העובדים לתפקד באופן
זהה. אוטומציה בפן האנושי. זהו תהליך של בקרת איכות הכולל ארבע עקרונות: לגלות את החריגות. לעצור את התהליך. לתקן את המצב
מידית. לחקור ולרדת לשורש הבעיה ולהתקין אמצעי מנע.
אולי יעניין אותך גם :
TQM עקרונות בקרת איכות כוללנית9001 ISO – מהם התועלות שעסקים, ארגונים וחברות מפיקים ממערכת ת"י 2015 : 9001 ISO?
מבדק פנימי (פנים ארגוני) בארגונים, חברות ומפעלים לפי תקני איזו – מהו?