הכשרת מנהלים למצויינות – האם אתה מנהל ריאקטיבי או פרואקטיבי?

פרואקטיביות וריאקטיביות

הכשרת מנהלים למצויינות – לשלוט בתהליך ולא להישלט על ידו (חשיבה פרואקטיבית) :

אסטרטגיה הינה חלק מניהול הגבולות עך שיהיו מספיק חדירים, אך גם מספיק קשיחים. אנו יוצרים סיטואציה שבה

שולטים כמה שיותר בתהליך של העשייה / הקיום בארגונים – לשלוט ולא להישלט. אנו רוצים כמה שפחות להיות

הנגררים וכמה שיותר ליזום פעולות "פרו-אקטיביות".

האופן שבו הארגון יהיה גורם משפיע בסביבה, ולא מושפע. כך יהיו פחות הפתעות מהגורמים השונים בסביבה

שיוצרים אי-וודאות. הארגון צריך למצוא את המינון הנכון בין חשיבה "פרו-אקטיבית" לבין החשיבה "ריי-אקטיבית".

  • חשיבה פרו-אקטיבית – יוזמה, הובלה, לנהל את הארגון בצורה שבה הארגון יותר משפיע על הסביבה וכך יהיו פחות הפרעות מספקים, יצרים וכו', לא רק להיות מובל.
  • חשיבה ריי-אקטיבית – ערנות לשינויים בסביבה וגמישות מספיקה לשינויים אלה.

מהי חשיבה ריי-אקטיבית טובה?

  • אולי אני טועה.
  • צמצום סיכונים.
  • פיתוח מנגנוני גמישות – מענה מהיר לצורך שעולה עכשיו.

התהליך המקדים לגיבוש אסטרטגיה לא בא לידי ביטוי רק בתוצר הבולט שלה (התוכנית עצמה), אלא גם בכל

ההיבטים של התרבות הארגונית. חשיבה אסטרטגית היא חלק מהפרקטיקה היומיומית: גם ברמת התפעול,

גם באופן הגדרת הבאפרים, באופן גיוס עובדים וכו'. כל גורמי הסביבה –

ההזדמנויות, האיומים, העוצמות והחולשות, נלקחים בחשבון. המטרה היא שכל מחלקה / חטיבה תנתח את

הסביבה כל הזמן.

חשיבה אסטרטגית היא למעשה האופן שבו הארגון מנתח את הקשר בין הסביבה לליבה ומארגן את עבודת

הבאפרים כך שהליבה תעבוד באופן מיטבי. המרוץ של להיות או לחדול הוא על פסיקי אחוזים ולכן הניהול

של אי הודאות הופך למורכב יותר. בתנאים אלו החשיבה האסטרטגית הופכת להיות אקוטית.

חלק לא פחות חשוב הוא האופן שבו מבצעים ומיישמים את התוכנית!

אם אנחנו נהיה קשובים רק לעצמנו ולא לסביבה – נמצא את עצמנו עושים טעויות בשל חוסר ידע וחוסר רגישות

למתרחש בסביבה.

מנהל פרואקטיבי – מצוינות ניהולית

הכשרת מנהלים למצוינות – אם אתה מנהל פרו-אקטיבי,  מנהל הלוקח יוזמה ומוביל את הארגון קדימה למצוינות

עסקית או מצוינות ארגונית או מצוינות תפעולית? או שאתה מנהל ריי-אקטיבי המגיב למצב?

בתקופה של חוסר ודאות נדרשת ממנהלים יכולת פרואקטיביות. על מנת ליזום ולהוביל שינויים בארגון.

כלומר אתה מנהל שנמצא בצד היוזם ולא הפסיבי הממתין שהשינויים יגיעו אליו והוא יהיה תגובתי למצב כתוצאה

מחוסר ברירה.

"פרואקטיביות" = לקיחת יוזמה וגם אחריות על מנת לגרום לדברים שיתרחשו. התמקדות בחשיבה חיובית יוזמת

ב "מה אפשר" ולא "במה אי אפשר".

למשל: מנהל בארגון שבו הכול מתנהל באופן איטי, דוחים דברים, לא מקבלים החלטות, לא לומדים מטעויות,

יכול להאשים את הארגון להיות פאסיבי ולהגיב: "כך הדברים עובדים פה".

מנהל ריאקטיבי – בניהול מסוג זה נדרשת התייעלות בחברות ומפעלים

הכשרת מנהלים למצויינות – זהו מנהל מגיב שמסיר מעצמו אחריות לגבי התוצאות העסקיות "זה לא אני זה הם".

לעומתו מנהל פרו-אקטיבי ישפיע, יקבל החלטות, ידרוש עמידה ביעדים ולו"זים.

רוצה להיות מנהל פרואקטיבי? איתנו זה בא בקלות!

אולי יעניין אותך גם :

4 סיבות לפנות לאימון אישי

סוכני שינוי בארגונים מיהם?

ייעוץ ניהול

חשיבות תפקיד מנהל משאבי אנוש

שיפור מיומנויות ניהול וביצועים – ראשי צוותים, מנהלים (בארגונים, חברות ומפעלים)

תפיסה האג'ילרית מהי ומה תרומתה לארגון?

מצויינות בייצור

שיטות ניהול מתקדמות – להתייעלות ואופטימיזציה