עיצוב תרבות ארגונית – התרבות הארגונית נובעת מהרגש והמחשבה (ראש + לב) – מחשבות משותפות בין חברי ארגון. חלק מהעקרונות של
תרבות זה להחדיר לתודעתו של אדם, בלי לכפות עליו. נורמות ודפוסי התנהגות נגזרים מתרבות ארגונית וסמלים שתפקידם המחשה. סכנה
שתתפתח תת – תרבות בתוך התרבות הארגונית, שיכולה לגרום לאנטגוניזם נגד הקבוצה.
מטרות התרבות הארגונית : להפוך עובד כך שיזדהה עם מטרות הארגון. להחדיר תחושה שתפקידם חשוב ואנשים יעשו תפקידם מתוך הזדהות
ואמונה ולא כפייה. סולידריות עם החברה (ימי כיף, ימי עיון, סיורים). דוגמא: חברות היי-טק גרמו לנאמנות והזדהות עם הארגון, ובתמורה עובדים
השקיעו מעל ומעבר. תפקידה ליצור תדמית כלפי חוץ, מה ארגון משדר החוצה. היא מגדירה את כללי המשחק – נורמות התנהגות בארגון.
תרומת התרבות הארגונית לארגון ("לכידות חברתית") : לתרבות הארגונית יש השפעה מכרעת על תפקודו של העובד, התפקיד המרכזי הוא
ליצור שליטה על העובד בלי שהוא ירגיש שהוא נשלט – כוח רב. להנחיל בעובד את המטרות בצורה כזו שהוא ירגיש שהוא רוצה בזה, סוג של
מניפולציה על הפרט.
עיצוב תרבות ארגונית – קביעת כללי משחק – אנשים בארגון צריכים לדעת אותם – מה מותר / מה אסור מה בסדר ומה לא… לכידות חברתית –
יצירת סולידריות בארגון – מסיבות, סדנאות, אירועים. התדמית החיצונית – המדים, חזון, ערכים – מה מציגים כלפי חוץ. תפקיד מרכזי בהצגת העצמי
בתדמית החיצונית של הארגון.
אולי יעניין אותך גם :
שינוי ארגוני – תהליך ואסטרטגית צמיחה
פיתוח ארגוני / תרבות ארגונית / נורמות / שינוי ארגוני – מהם?
איך לומדים ומשנים ארגון? "מודל הקרחון"