שינוי בארגון – תרבות ארגונית היא אוסף של נורמות וערכים המשותפים להנהלה ולעובדים ויוצרים את הבסיס ללכידות ושיתוף פעולה. התרבות
הארגונית היא האופי של הארגון. מורכבותה הגדולה של התרבות הארגונית, נובעת משני מרכיבים :
- קשה לזהותה גלוי מול ניסתר.
- לא ניתן לנהל ארגונים ללא תרבות ארגונית חזקה.
- חלקה של התרבות הארגונית גלוי וחלקה סמוי. בארגון רואים את החלק "הגלוי" וממנו מסיקים על החלק "הסמוי".
דוגמאות ל "גלוי" : שפה, סמלים, טקסים, לבוש, דפוסי התנהגות, מנגנונים היוצרים דפוסי התנהגות (התנהגות, אמירות, תגובות).
דוגמאות ל "סמוי" : נורמות התנהגות, ערכים חברתיים, הנחות יסוד (ערכים, אמונות, דעות, פרדיגמות).
אם לא נבין את החלק הסמוי / הנסתר, לא נוכל לשנות דבר בארגון. רק אם נשנה את הנסתר נוכל להביא לשינוי אמיתי בארגון.
במידה ואתה בעל/ת עסק תרצה /י למדוד את "עוצמת התרבות הארגונית" ניתן יהיה לחוות חלק מהתרבות הארגונית בארגונך. על מנת למדוד
את התרבות הארגונית עצמה, נערך שימוש בתצפיות, מסמכים וראיונות, השתתפות בישיבות, פגישות, סיעור מוחות וכדומה.
כעת בודקים שני היבטים – פער בין המוצהר למתרחש, בין ערכים לנורמות. פער בין המוצהר (ערכים) למתפרש על ידי העובדים.
ניתוח התוצאות – האם התרבות הארגונית חזקה? העובדים וההנהלה משתפים פעולה, הם "באותו הראש" והתוצאה שינוי ושיפור מתמיד, שיתוף
פעולה בפתרון בעיות יום יומית, כי כל צד מרגיש שותף ומרוויח מהמהלך המשפיע על כלל הארגון.
מצד שני, כאשר לא מתקיימת תרבות ארגונית או התרבות הארגונית חלשה והעובדים מרגישים בזבוז של זמן ולא מבינים מהי החשיבות של
פגישות צוות ניהול – הנהלה – הנהלה ועובדים לסיעור מוחות, לפתרון בעיות, לשיתוף עובדים בניהול ו/או בביצוע.
אולי יעניין אותך גם :
ניהול שינויים בעסקים – למה צריך לבצע שינויים בעסקים?