איך יכולה חשיבה של מנהל בודד בארגון – ליצור בלימה אירגונית בקבלת החלטות?

איך יכולה חשיבה של מנהל יחיד – להרוג מחשבה יוצרת?

חשיבה של מנהל יחיד – הינה לפעמים אמצעי מנע או בלימת ארגוניים בקבלת החלטות, הטלת וטו בעת קבלת החלטה שאינה מוצאת חן בעיני המנהל.

פניה זו מיועדת אליכם המנהלים באשר אתם – למנהלים בדרג ביניים, מנהלים צעירים או  בכירים, להנהלות ולמנכ"לים של ארגונים / עסקים / חברות / מוסדות – להלן מתכון יצירתי איך להרוג מחשבה יוצרת בארגון שלכם (בשלב ההחלטה והיישום).

לעיתים, במהלך דיון, מעלה אחד המשתתפים רעיון שלא עלה על דעתך, ומשום כך אינו ניתן לביצוע. מטעמים ברורים אינך יכול לנמק התנגדותך מסיבה זו. לפניך מספר נימוקים כבדי משקל להסביר את עמדתך:

  • זה לא הזמן לעשות זאת…
  • מעולם לא עשינו זאת כך
  • זה לא יעבור…
  • אין לנו מספיק זמן.
  • אין לנו כוח אדם כנדרש.
  • זה אינו מופיע במצע.
  • כבר ניסינו זאת.
  • עדיין לא נוסח דבר כזה.
  • אנו עדיין לא מוכנים לכך.
  • מאוחר מדי…
  • בתאוריה זה יפה…
  • אם זה כל כך טוב, היו עושים את זה מזמן.
  • יותר מדי חדשני…
  • יותר מדי מיושן…
  • בוא נדון בכך בפעם אחרת.
  • אין לנו תקציב…
  • נשמע יותר מדי טוב מכדי שזה יעבוד…
  • אנו קטנים מדי לשם כך…
  • אנו גדולים מדי לשם כך…
  • מעולם לא ניסינו גישה כזו…
  • המשמעות היא יותר מדי עומס…
  • אתה לא מבין את הבעיה שלי…
  • הפתרון / ההצעה / השינוי ידרוך לאחרים על היבלות…
  • השינוי יגדיל את התקורות.
  • אתה לא מבין את הבעיה…
  • יש לנו יותר מדי פרויקטים כעת.
  • בא נעשה קודם עמ"ט (עבודת מטה).
  • בעשרים השנים האחרונות עשינו אחרת. כנראה שזה היה טוב…
  • אני יודע שזה לא יעבוד…
  • יש להקים ועדה.
  • אל תקפוץ כל כך מהר…
  • זו לא בעיה שלנו…
  • נחכה ונראה…
  • שוב פעם…
  • העלה זאת על הכתב…
  • איני רואה את הקשר…
  • הנהלים הקיימים אינם מתאפשריים…
  • זה לא בתכנית השנתית / רב שנתית.
  • זה לא מופיע בהוראות…
  • האנשים לא יקבלו זאת.

עבודה בצוות – תהליך קבלת החלטות נכון

עשרת הכללים בקבלת החלטות – כללי "עשה"

  • נטה לגלות את הגורם המכריע – או את הנחת היסוד ביחס למצב לפני שתחלו בדיון.
  • הקשב בתשומת לב לדעתם של האחרים. מישהו הוא אולי בעל "התרומה הקריטית".
  • עודד את האחרים לדבר ולהביע דעתם. המרץ במיוחד את השקטים שבחבורה, השתקנים וההססנים, נטע בהם בטחון. זכור אתה זקוק לכל הרעיונות ולכל המידע שתוכל להפיק.
  • בנה את מה שאתה רוצה לתאר גם על האינפורמציה ועל עמדות של האחרים, אם דבריהם מקובלים עליך.
  • היה חלק מן הקבוצה, אל תנסה להתנשא, להשתלט או לבלוט.
  • אל תהסס לתת משוב חיובי, קומפלימנט, הערכה "טפיחה על השכם", כאשר אתה מזדהה עם עמדה של מישהו, אמור זאת (משוב חיובי, קונסטרוקטיבי או מגייס, אישי או ענייני).
  • דבר ברור, נסח דבריך בקיצור ובבהירות.
  • הבע  את רעיונותיך כולם בלי היסוס, בלי צנזורה עצמית.
  • חפש את הנקודות החיוביות בדעותיו של כל חבר צוות אחר, השתדל לזכור אותן.
  • כאשר יש הסכמה כללית בנושא וודא שאכן מסכימים ללא הסתייגות ורשום את נקודות ההסכמה על הלוח.

עשרת הכללים בקבלת החלטות – כללי "אל עשה"

  • השאר במלתחה את הדעות הקדומות, הסטראוטיפים, האיבה לזולת, והרגשות מכל סוג שהוא כלפי חברי הצוות.
  • אל תבלום, אל תזלזל או תפסיק חבר צוות המביע דעתו.
  • אל תביע ביקורת שלילית הרסנית, הבע ביקורת חיובית בונה בצורת משוב.
  • אל תערכו הצבעות, אתם יוצרים "מחנות" יריבים, השתדלו להגיע לסיכומים בשיטה הקונצנזואלית.
  • המנעו מיצירת "חוזים" ופשרות בתחילת הדיון, הם עלולים לעוות את התוצאות ולבנות "הנחות מוטעות".
  • אל תימנע "בריחה" מן הנושא. אל תבלוט מעבר לנושאים אחרים, שוליים וכו'. לכל היותר תן רמז דק בלבד.
  • המנע מוויכוח על סמנטיקה, דון בעצם התכנים של הנושא.
  • אל תגזול את הזמן מהצוות היה קצר ולעניין ואפשר לאחרים "להכניס מילה".
  • אל תתפרץ לדברי חבר צוות אחר השאר ליו"ר להפסיק אותו בעדינות.
  • אל תשאל שאלות סגורות, השתדל להתבטא באמצעות שאלות פתוחות.

אולי יעניין אותך גם :

פגישת ייעוץ ראשונית ללא תשלום וללא התחייבות

סיעור מוחות קבוצתי מהו?

החלטה טובה שלב אחרי שלב

יוזמה ניהולית – במקום להימנע מפעילות, צריך לחתור קדימה, לפעול כל הזמן…