תהליך הכנת אסטרטגיה עסקית
הגדרת אסטרטגיה
אסטרטגיה חברות – סידרה של החלטות – טווח התכנון הינו 3 עד 5 שנים, אבל התכנון האסטרטגי (ובתוכו קבלת
החלטות) צריך להיעשות אחת לשנה וכן בכל פעם שחל שינוי מהותי בסביבת הארגון.
פעולות הקצעת משאבים – רלוונטיים, מתאימים, פעולות עם לוחות זמנים.
פעולות שקובעות את אופיו, מיקומו וכיוון התקדמותו של הארגון – קביעת מיקום נוכחי ולאן הארגון שואף להגיע.
תכלית האסטרטגיה – להתוות דרך ולקבוע מטרה בטווחי זמן מוגדרים.
בסביבה בה פועל הארגון – זיהוי וניתוח הסביבה הארגונית SWOT.
הגדרת התכנון האסטרטגי :
כולל בדיקה יסודית של מרכיבי האסטרטגיה וצריך להיות חלק מתרבות הארגון. עליו להיעשות באופן שגרתי כחלק
מתהליך התכנון השנתי.
בפועל יש שני סוגים של תכנון אסטרטגי :
תכנון חוזר ונשנה – נעשה מדי תקופה קבועה (שנה – שנתיים).
תכנון בודד במועדו – נעשה באופן חד פעמי. מסקנותיו תקפות כל עוד לא נערך תכנון מחדש.
בסוף התהליך מתקבלות – החלטות אסטרטגיות
בחירת שדה המערכה
- מה להציע (מוצרים, שירותים, טכנולוגיות)?
- למי להציע (שווקים, לקוחות)?
- איך להציע (כוחות פנימיים, שותפויות, מודלים עסקיים)?
ניהול המערכה
- כיוון תקיפה : יצירת יתרון תחרותי.
- מיצוב? הדימוי בתודעת הצרכן.
- בכמה להציע? מחירים, מבצעים, אשראי.
- היכן להציע? ערוצי הפצה ושיטות מכירה.
מרכיבי האסטרטגיה (יחידות תכנון אסטרטגי) – אסטרטגיה חברות
חשוב – בכל שלב תהליך תכנון יסודי ובניית מצג.
איסוף וניתוח נתוני רקע
- איסוף חומר רקע ונתונים רלוונטיים – סדר וארגון – ניתוח וזיהוי דפוסי התנהגות, קשרים פנימיים, יחסי סיבה ועוד.
- איזה נתונים? כללים על הארגון והרקע שלו, ניתוח לקוחות, ניתוח מתחרים, ניתוח הענף ומגזרי השוק, ניתוח עצמי של הארגון וההנהלה עצמה.
- ניתן להיעזר בכלי עזר שונים ומפות תכנון – מטריצת BCG / מטריצת בוסטון / בוסטון BOX ועוד…
הגדרת משימת התכנון המרכזית
- שלב הגדרת זהות הארגון: מהי מסגרת הפעילויות בה ינסו לאתר הזדמנויות ואיומים?
- שלב בחירת יעודים: חיפוש כיווני התרחבות או התמקדות. בדיקת כדאיות פרויקט ספציפי.
- שלב ניהול המערכה במגזר השוק בו הוא פועל.
יעודים קיימים – החלטה על הכיוון והעיתוי של היוזמה בשוק.
יעודים חדשים – החלטה על עיתוי הכניסה, אופן הכניסה.
זיהוי דילמות אסטרטגיות ודרכי פעולה – אסטרטגיה עסקים
הדילמות השכיחות:
- בתחום בחירת יעודים – אילו יעודים ספציפיים לבחור?
- בתחום ניהול מערכה – האם לתקוף מתחרים? את מי? באיזה ציר? האם לשתף פעולה עם מתחרים? עם מי? כיצד?
- מידת התרחבות אנכית רצויה.
- רמת השקעות האופטימליות בכל כיוון פעולה ובכל ייעוד.
איתור דילמות – זיהוי דרכי פעולה אפשריות וניתוח יתרונות וחסרונות – קבלת החלטה על דפ"ן.
הכנת תוכנית פעולה ע"י יועץ אסטרטגי
פירוט כיווני פעולה מומלצים תוך ניתוח יתרונותיהם וחסרונותיהם. 3 מרכיבים קריטיים :
- מה הם התנאים הנדרשים להצלחת התוכנית? איך נפעל לכך שיתקיימו?
- כיצד להתגבר בתוך הארגון על אילוצים וצווארי הבקבוק הפנימיים העלולים להכשיל את התוכנית?
- תרחישים של אירועים עתידיים העלולים להכשיל את התוכנית כולה ומהי תכנית הפעולה החלופית לגבי כל אחד מהתרחישים הללו.
שגיאות שכיחות ב – תכנון אסטרטגי
- אין הגדרה ברורה של היחידה לתכנון אסטרטגי – מי אחראי להוביל ברמת ההנהלה וברמת היחידה לתכנון?
- התכנון מתחיל מלמטה למעלה ללא הנחיות וכיוונים אסטרטגיים מההנהלה – חוסר וודאות, תוכנית לא יסודית.
- אין שיתוף מספיק של אנשים בתהליך התכנון – קושי ביישום ורתימת העובדים.
- חסר שלב הסקת מסקנות מהנתונים – מוצגים נתונים וניתוחים, אולם אין המלצות לפעולה.
- אין הדגשה ברורה של דילמות אסטרטגיות ודפ"נ – יש פעולות מוסכמות ומובנות מאליהן.
- אין תרגום של הדפ"נ (דרך פעולה נבחרת) לתוצאות כמותיות.
אולי יעניין אותך גם :
ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים
חברות צומחות לעומת חברות מזדקנות – מחזור החיים העסקיים
ניתוח מוצרים – האם תמהיל המוצרים והשירותים העסקי שלכם רלוונטי?
ניהול ויישום אסטרטגיה, ניהול ישיר או ניהול ממוקד – Hoshin Kanri