תהליך הכנת אסטרטגיה עסקית

הגדרת אסטרטגיה

אסטרטגיה חברות – סידרה של החלטות – טווח התכנון הינו 3 עד 5 שנים, אבל התכנון האסטרטגי (ובתוכו קבלת

החלטות) צריך להיעשות אחת לשנה וכן בכל פעם שחל שינוי מהותי בסביבת הארגון.

פעולות הקצעת משאבים – רלוונטיים, מתאימים, פעולות עם לוחות זמנים.

פעולות שקובעות את אופיו, מיקומו וכיוון התקדמותו של הארגון – קביעת מיקום נוכחי ולאן הארגון שואף להגיע.

תכלית האסטרטגיה – להתוות דרך ולקבוע מטרה בטווחי זמן מוגדרים.

בסביבה בה פועל הארגון – זיהוי וניתוח הסביבה הארגונית SWOT.

הגדרת התכנון האסטרטגי :

כולל בדיקה יסודית של מרכיבי האסטרטגיה וצריך להיות חלק מתרבות הארגון. עליו להיעשות באופן שגרתי כחלק

מתהליך התכנון השנתי.

בפועל יש שני סוגים של תכנון אסטרטגי :

תכנון חוזר ונשנה – נעשה מדי תקופה קבועה (שנה – שנתיים).

תכנון בודד במועדו – נעשה באופן חד פעמי. מסקנותיו תקפות כל עוד לא נערך תכנון מחדש.

בסוף התהליך מתקבלות – החלטות אסטרטגיות

בחירת שדה המערכה

  • מה להציע (מוצרים, שירותים, טכנולוגיות)?
  • למי להציע (שווקים, לקוחות)?
  • איך להציע (כוחות פנימיים, שותפויות, מודלים עסקיים)?

ניהול המערכה

  • כיוון תקיפה : יצירת יתרון תחרותי.
  • מיצוב? הדימוי בתודעת הצרכן.
  • בכמה להציע? מחירים, מבצעים, אשראי.
  • היכן להציע? ערוצי הפצה ושיטות מכירה.

מרכיבי האסטרטגיה (יחידות תכנון אסטרטגי) – אסטרטגיה חברות

חשוב – בכל שלב תהליך תכנון יסודי ובניית מצג.

איסוף וניתוח נתוני רקע

  • איסוף חומר רקע ונתונים רלוונטיים – סדר וארגון – ניתוח וזיהוי דפוסי התנהגות, קשרים פנימיים, יחסי סיבה ועוד.
  • איזה נתונים? כללים על הארגון והרקע שלו, ניתוח לקוחות, ניתוח מתחרים, ניתוח הענף ומגזרי השוק, ניתוח עצמי של הארגון וההנהלה עצמה.
  • ניתן להיעזר בכלי עזר שונים ומפות תכנון – מטריצת BCG / מטריצת בוסטון / בוסטון BOX ועוד…

הגדרת משימת התכנון המרכזית

  • שלב הגדרת זהות הארגון: מהי מסגרת הפעילויות בה ינסו לאתר הזדמנויות ואיומים?
  • שלב בחירת יעודים: חיפוש כיווני התרחבות או התמקדות. בדיקת כדאיות פרויקט ספציפי.
  • שלב ניהול המערכה במגזר השוק בו הוא פועל.

יעודים קיימים – החלטה על הכיוון והעיתוי של היוזמה בשוק.

יעודים חדשים – החלטה על עיתוי הכניסה, אופן הכניסה.

זיהוי דילמות אסטרטגיות ודרכי פעולה – אסטרטגיה עסקים

הדילמות השכיחות:

  • בתחום בחירת יעודים – אילו יעודים ספציפיים לבחור?
  • בתחום ניהול מערכה – האם לתקוף מתחרים? את מי? באיזה ציר? האם לשתף פעולה עם מתחרים? עם מי? כיצד?
  • מידת התרחבות אנכית רצויה.
  • רמת השקעות האופטימליות בכל כיוון פעולה ובכל ייעוד.

איתור דילמות – זיהוי דרכי פעולה אפשריות וניתוח יתרונות וחסרונות – קבלת החלטה על דפ"ן.

הכנת תוכנית פעולה ע"י יועץ אסטרטגי

פירוט כיווני פעולה מומלצים תוך ניתוח יתרונותיהם וחסרונותיהם. 3 מרכיבים קריטיים :

  • מה הם התנאים הנדרשים להצלחת התוכנית? איך נפעל לכך שיתקיימו?
  • כיצד להתגבר בתוך הארגון על אילוצים וצווארי הבקבוק הפנימיים העלולים להכשיל את התוכנית?
  • תרחישים של אירועים עתידיים העלולים להכשיל את התוכנית כולה ומהי תכנית הפעולה החלופית לגבי כל אחד מהתרחישים הללו.

שגיאות שכיחות ב – תכנון אסטרטגי

  • אין הגדרה ברורה של היחידה לתכנון אסטרטגי – מי אחראי להוביל ברמת ההנהלה וברמת היחידה לתכנון?
  • התכנון מתחיל מלמטה למעלה ללא הנחיות וכיוונים אסטרטגיים מההנהלה – חוסר וודאות, תוכנית לא יסודית.
  • אין שיתוף מספיק של אנשים בתהליך התכנון – קושי ביישום ורתימת העובדים.
  • חסר שלב הסקת מסקנות מהנתונים – מוצגים נתונים וניתוחים, אולם אין המלצות לפעולה.
  • אין הדגשה ברורה של דילמות אסטרטגיות ודפ"נ – יש פעולות מוסכמות ומובנות מאליהן.
  • אין תרגום של הדפ"נ (דרך פעולה נבחרת) לתוצאות כמותיות.

אולי יעניין אותך גם :

ייעוץ עסקי רב תחומי

ייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים

חברות צומחות לעומת חברות מזדקנות – מחזור החיים העסקיים

אסטרטגיה ארגונית

ניתוח מוצרים – האם תמהיל המוצרים והשירותים העסקי שלכם רלוונטי?

ניהול ויישום אסטרטגיה, ניהול ישיר או ניהול ממוקד – Hoshin Kanri