איך לטפח ולשמור על עובדים

טיפוח עובדים – טיפוח ושימור עובדים, הכול קשור במנהיגות ובאנשים.

תפקיד מנהיג הוא להשתתף באופן אישי בגיוס עובדים לחברה, כדי למצוא את האנשים הטובים ביותר. כאשר לקוח

של בעל עסק מתקשר לחברה ומתלונן על דבר מה, בעל העסק מתקשר אליו באופן אישי חזרה. וכאשר איש מכירות

מבקש שבעל עסק יצטרף אליו לביקור אצל לקוח, המנהל עושה זאת בשמחה.

מעורבות אישית בגיוס עובדים

נתקלתי בהרבה ארגונים, שמנהלים את גיוס העובדים שלהם בעזרת ארון תיקים ופקידה. הם בודקים את קורות

החיים, עורכים כמה שיחות טלפון, וראיון או שניים. אפשרות נוספת היא לתת למחלקת משאבי אנוש לבצע את

העבודה, אצלם, לפחות, קיים תהליך גיוס עובדים. אבל הדרך הטובה ביותר להתחיל לגייס את המקצועניים

הטובה ביותר היא לגייס מקצוען, שינהל את גיוס העובדים, ולעבוד איתו צמוד.

כשרון מושך כשרון, וכשרון שומר כשרון.

תחלופת עובדים

שיעור תחלופה גבוה הוא סימן רע, במיוחד אם הוא נמשך זמן רב. מערכו : של "ראיון עזיבה" או "ראיון מעקב"

כעבור 6 או 12 חודשים לאחר פרישה מרצון של עובד, תוכל לספק לכם מידע רב-ערך. שאלו את השאלות הבאות:

  • מדוע עזבת?
  • האם לא היית מרוצה מתהליך הניהול שלנו?
  • האם היית מרוצה מהמוצר או מהשירות שלנו?
  • האם לא היית מרוצה מתרבות הארגון?
  • האם היית נשאר איתנו לו היינו מגדילים את שכרך, או את תחומי האחריות שלך?
  • האם הרגשת רצוי, מקובל ומוערך?
  • האם התחשבנו מספיק בנסיבות האישיות שלך?
  • האם זכית לחניכה, הכשרה ואימון הולמים?
  • האם הרגשת, שלחברה איכפת שתצליח, ושהיא מוכנה להשקיע בך?
  • האם מישהו ביקש ממך להישאר?
  • האם ניסינו באמת לתת לך יותר ממה שהמעסיק החדש שלך הציע?

חברה שאינה שואלת את העובדים מדוע הם עזבו, משדרת מסר חד וברור, שלא אכפת לה מדוע העובד עזב,

ושלמאמץ ולתרומה האישית אין הרבה חשיבות. אנו פשוט נקבל מישהו אחר לעבודה. גישה זו מפחיתה מערכם

של האנשים שנשארו, ופוגעת בהנעה שלהם.

עלות תועלת עובדים – תחלופה עובדים

חברות רבות עורכות ניתוח עלות-תועלת לפני שהן מחליטות להחליף מותג של מהדקים משרדיים. ערכו אצלכם

ניתוח "עלות תועלת עובדים". סכמו את השקעתכם בהערכה ופיתוח, הוסיפו את המשכורות, הטבות נלווים

ובונוסים, התחשבו בידע ובניסיון, והשוו את הסך הכל למה שהעובד נותן לכם. עשו שיקול האם שווה לארגונכם

לאבד עובד בגלל סכום כסף פעוט יחסית.

מניעה אקטיבית של עזיבת עובדים – נטישת עובדים

אחת המטרות של "ראיון עזיבה", היא לסייע לכם במאמציכם לבנות תהליך למניעה אקטיבית של "עזיבת עובדים".

יעדי התהליך צריכים להיות:

  • ביטול כל המחסומים לשמירת עובדים, שהתגלו בראיונות עם עובדים לשעבר.
  • הכנת רשימת עובדים בעלי סיכויי עריקה גבוהים.
  • זיהוי עובדים חיוניים.
  • תודה אישית לכל אחד מהם.
  • עדכון חוזי הביצועים האישיים שלהם, תוך הקדשת תשומת-לב מיוחדת לנושאים בעייתיים, שזוהו בראיונות העזיבה.
  • מתן תגמולים מיוחדים מקרן ייעודית לגיוס ושמירת עובדים.
  • משלוח מכתבים לבני הזוג של העובדים, המתארים את תרומת העובד לחברה ומביעים הערכה לתמיכה הניתנת על ידי בן הזוג.
  • בקשה מכל עובד חיוני להודיע מייד, במידה וחברה אחרת פונה אליו בהצעת עבודה.
  • אם וכאשר עובד חיוני מנסה לעזוב, הביעו בפומבי מחויבות אישית לשמור עליו, ולהילחם עליו בכל הכוח.
  • כאשר אתם מאבדים עובד חיוני, אמרו לו ולכל הארגון, שהוא תמיד יוכל לחזור אליכם, וקיימו את הבטחתכם.

 אולי יעניין אותך גם :

חשיבות תפקיד מנהל משאבי אנוש בארגון

ייעוץ ארגוני

שינוי גישה לשימור עובדים – שיתוף צוות עובדים הרווחים

שיחת הערכה לעובד – הטכניקה והשלבים לביצוע שיחת הערכה מוצלחת

השמה – גיוס עובדים שבאמת יענו לצרכים של העסק שלך

ראיון קבלה לעובדים

משאבי אנוש (מש"א) – הערכת עובדים – שיפור יכולות אישיות

סקרים ארגוניים