למה צריך אסטרטגיה עסקית?

כיוון אוריינטציה מרוכזת ומכוונת לחזון

אסטרטגיה עסקית – לכל מי שמקיים ארגון יש חזון, גם אם הוא לא מנוסח באופן מסודר. ללא החשיבה האסטרטגית

– המרחק בין היישום והעשייה לחזון יהיה רב מאוד, ומוכתב על ידי תנאי הסביבה והנסיבות הפנים – ארגונית, בדרך

כלל באופן של תגובה. הבעיה המרכזית שנוצרת מכך היא חוסר סיפוק – הרווחים יכולים להיות מאוד גדולים אבל

בכל זאת סיפוק, הבעלים מאבד את הטון ויש תחושה של בינוניות מצד הבעלים וגם הבנה שהבינוניות תתחיל להיות

חלק מהתרבות הארגונית. ללא אסטרטגיה עסקית לא ניתן למצות את הפוטנציאל באופן חלקי ואווירת חוסר

המוטיבציה ללא רווח לחימה יוצרת מקום טוב באמצע, אך לא ניתן לנצח כך. בסופו של דבר, העובדה שאין חזון

מובילה לתסכול. אם לארגון יש כיוון הוא ייתן לעובדים שלו מרץ, שביעות רצון ומוטיבציה. ארגון חכם ינסה לרתום

את החזון האישי של העובדים לחזון הארגוני. המטרה היא לתת אוריינטציה מוכוונת כדי לחזק את הקשר בין העשייה

הארגונית לחזון.

ריכוז מאמצים ומשאבים – מונחי עלות / תועלת

המבחן הכפול של הניהול – יעילות ואפקטיביות. אי אפשר להגיע להצלחה באחד בלי האחר, כי המשמעות תהיה

כשלון לארגון. הגדרת הכיוון שייכת לאפקטיביות. כאן מדברים על עניין היעילות. כאשר קיים יעד ברור והארגון מנותב

לאסטרטגיה לא מבזבזים זמן על ניסויים לא רלוונטיים והארגון מחובר לשביל אותו התווה. ארגון ללא אסטרטגיה יכול

לבזבז משאבים על תחומים לא רלוונטיים.

בשיווק יש כלל אחד ברור : ככל שהנישה שלך יותר צרה, יש לך אפשרות להגיע ליותר לקוחות. כאשר מתמחים

במוצר ספציפי מוכרים יותר. העבודה תחת מטרה ספציפית, למעשה חוסכת עלויות מבחינת עלות-תועלת וכן תמנע

התפזרות.

הכוח הפסיכולוגי – מטרה משותפת, תיאום

זהו האפקט הפסיכולוגי של פעולה משותפת לטובת מטרה משותפת (כמו בצבא) אנשים רוצים להרגיש שייכים לדרך

ולמטרה. מטרה משותפת ותיאום בין אנשים יוצרים תחושה משפחתית הדוקה. הדרכים הפסיכולוגיות לרתום

למוטיבציה הן על ידי יצירת זהות משותפת, חיבור למטרת-על ודגש על שייכות.

היכולת לשנות בעוצמה – באה דווקא מהתנועה בכיוון ברור

הרבה יותר קל לשנות כיוון של ארגון שלם כאשר הוא נע בכיוון אחיד. כשארגון עובד בתאוצה לכיוון מסוים בצורה

ברורה, קל לו יותר לשנות כיוון וזאת מתוך שינוי אוריינטציה, אפילו אם התפנית הפוכה לגמרי מהמגמה הקיימת.

גוף ארגוני שיודע לנוע באוריינטציה מסוימת וכל חלקיו פונים לאותו כיוון יהיה מיומן בשינוי הכיוון, וצריך לעשות

זאת בעוצמה.

הצוות האסטרטגי של הארגון הוא ההנהלה הבכירה ונציגי הבאפרים של הארגון. תהליך החשיבה האסטרטגית

וקבלת ההחלטות – תחילתו וסופו בבני אדם המביאים עימם מאפיינים אישיותיים, דפוסי חשיבה, פחדים, פרשנות,

רצונות, עקרונות, אינטרסים, חינוך, ערכים וכו'. בתהליך אסטרטגי מעבדים נתונים וזה אומר שכל אחד משפיע על

אופן העיבוד באמצעות המסננת האישית שהוא מפעיל, ולכן בני אדם הם אחד הגורמים המשפיעים ביותר על

האסטרטגיה. כתוצאה מכך, חברות שונות ינתחו את אותה הסביבה באופנים שונים כתלות במאפייני המנתחים.

אולי יעניין אותך גם :

ייעוץ ופיתוח עסקי

תהליך הכנת אסטרטגיה עסקית

הכנת תוכנית עסקית – תוכנית עבודה מעשית – גיבוש והכנת אסטרטגיה עסקית

חברות צומחות לעומת חברות מזדקנות – מחזור החיים העסקיים

אסטרטגיה ארגונית

סביבה עסקית משתנה – מאלצת ארגונים להשתנות או לחדול מלהתקיים

עיצוב וקביעת תרבות ארגונית לחברה

איך לומדים ומשנים ארגון? "מודל הקרחון"