חשיבה ותכנון אסטרטגי – נקודות התייחסות בחשיבה אסטרטגית

מהו חזון ? מהי המדיניות ?

מדיניות עסק – המדיניות היא האופן שבו אנו רואים את הסביבה ומנהלים את הקשר עימה. כמו כן יש להגדיר מהו

החזון (אישי וארגוני) – איפה אנו רואים את עצמנו בעוד כמה שנים. מה הכיוון שאליו אני רוצה להגיע ואיך? החזון

של וולט דיסני לדוגמא היה להביא כיף לעולם.

מטרות – מדיניות עסק

המטרות אינן היעדים (קונקרטיות אך לא בטווחי זמן). למשל המטרה של וולט דיסני הייתה להקים פארקי

שעשועים.

תחום פעילות החברה – תכנון אסטרטגי – תהליך אסטרטגי

  • היבט גיאוגרפי – היכן פועלת החברה? האם התחומים משתנים בהתאם לגיאוגרפיה באופן שמשפיע על מדיניות? אם אני רוצה לבזר פעילות – אפשר להוזיל עלויות. אם רוצים להישאר בארץ – אפשר לבחור אזור מסוים וגם זה משפיע.
  • היבט סקטוריאלי – ברגע שנותנים את הדעת על סוג הסקטור שפועלים בו, אפשר להבין מהם מאפייני המענה / ההתמודדות עם הסביבה העסקית. לכל סקטור יש סוגים שונים של משתנים כלכליים, לקוחות וכו'. מאיפה נלמד על הסקטור? דרך הבאפרים.
  • פילוח של קבוצות לקוחות – קיימים / לא פעילים – לשעבר / פוטנציאליים (חזק אצל החברות הסלולאריות למשל). אפשר לחלק את הלקוחות גם לפי מאפייני גיל, מין, סקטור חברתי, אזור בארץ וכו'.
  • קווי מוצר – "ליינים" – כל סוגי המוצרים שהחברה מספקת על שלל הווריאציות שלהם. מעט חברות מסתפקות כהיום במוצר אחד. תמיד מדובר בקבוצות של מוצרים ובערוצי שיווק שונים, על פי הבנה של הצרכים הסקטוריאליים.
  • ערוצי שיווק – ערוצי שיווק קיימים וערוצי שיווק שרוצים להתפתח בהם.

יעדי הגידול של החברה – תכנון אסטרטגיה

איפה אני רואה את עצמי בעוד X שנים? מהם כיווני הצמיחה? יעד גידול צריך להיות פונקציה של החזון

ושל צרכי השוק. יעדי הגידול יכולים להיות גם אפס – שימור הקיים וגם והי אסטרטגיה מורכבת, לא פחות

מאסטרטגיית הנסיגה.

היעדים צריכים לעמוד במבחן SMART :

  • ספציפיים – קונקרטיים (מה לעשות, עבור מי, היכן בדיוק ומתי).
  • מדידים – ניתן למדוד כמותיים או לבצע הערכות והשוואות.
  • ברי השגה – יעדים שאינם ברי השגה יכולים להוות גורם מוטיבציוני שלילי (דיס-מוטיבציה). יעדים לגידול צריכים להיות בקורלציה (בהתאם) של המציאות הנוכחית. הנחה : עבור המציאות הנוכחית היעד שיקבע יהיה בר השגה.
  • רלוונטיים למטרה

דוגמא : המטרה פיתוח אפליקציה סלולרית להזמנת ארוחות צהרים.

היעד : לעשות סקר שוק ולדעת עד סוף הרבעון איזו אפליקציה לפתח. זהו יעד שרלוונטי למטרה!

  • לוחות זמנים – קביעת זמן יעד ותחנות ביניים.

היתרונות היחסיים

אשר יגרמו לארגון להוביל ברוב רמות הפעילות שיבחר – זהו כלי נשק של הארגון. החל מהמוצר, התמחור,

השירות, התפעול, הזמינות, ותק העובדים, המיקום, המוניטין וכו'. אלו הם העוצמות של הארגון. הבנה מהם

היתרונות היחסיים של הארגון על מנת למנף אותם.

האיומים

מהם האיומים מולם הארגון צריך להתמודד בטווח הזמן הרלוונטי – מהן המגמות הצפויות, מה יעשו המתחרים,

לקוחות נוטשים, שינוי טעם, חקיקה, הקטנת צריכה, איום כלכלי שמכביד על יכולת ניהול הכסף. איום של ארגון

אחד הוא הזדמנות של ארגון אחר, אבל אותו מצב יכול להיות גם איום וגם הזדמנות (למשל אבטלה – אפשרות

להקטנת הצריכה מצד אחד, אבל גם יכולת לגייס עובדים בשכר נמוך מצד שני).

הזדמנויות בשוק והכוחות המשפיעים בשוק (הכנת SWOT).

אולי יעניין אותך גם :

אסטרטגיה ארגונית

תהליך הכנת אסטרטגיה עסקית

התמודדות מנהלי מפעלים בתקופת משבר

ניתוח SWOT – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים

תוכנית הבראה ליצירת מפנה בעסקים

אסטרטגיה תדמיתית ואסטרטגיה שיווקית והשילוב שביניהן

מהו אבחון ארגוני?

בניית תוכנית עסקית